Grönsaksbiff är en av de vanligaste och populäraste rätterna i skolan, och nu lanserar Orkla FoodSolutions en grönsaksbiff gjord på svenska råvaror med moderna smaker.

Lansering av svensk grönsaksbiff med hetta från Orkla FoodSolutions

Grönsaksbiff är en av de vanligaste och populäraste rätterna i skolan, men att grönsaksbiffen är svensk är desto ovanligare. Nu lanserar Orkla FoodSolutions en grönsaksbiff gjord på svenska råvaror med moderna smaker. Som gjord för både skolkök och lunchkök som vill servera gott, vegetariskt och hållbart.

Orkla FoodSolutions har idag cirka 50% marknadsandelar inom kategorin grönsaksrätter på den offentliga marknaden, med vegoproteinprodukter såsom Anamma. Nu ser man en allt större efterfrågan på rätter med ett naturligt grönsaksinnehåll som alternativ till animalieliknande produkter, och lanserar därför Lecora Grönsaksbiff Crispy Chili.

-Det finns en ökad medvetenhet och kunskap hos kostchefer och skolkökspersonal, vilket har lett till att det ställs högre krav på vegetariska produkters kvalitet, näringsvärde och ursprung. Vi ser en stor potential i att ta fram en riktigt bra biff. Det finns även ett stort sug efter produkter gjorda på svenska råvaror, säger Felix Richter, Portfolio Manager, Orkla FoodSolutions.

Orkla FoodSolutions grönsaksbiff görs i Vadstena på svenska grönsaker och med svensk quinoa. Dessutom är den glutenfri och innehåller varken ägg eller laktos, vilket gör att den är enkel att laga till många. Man har även lagt ett stort fokus på en god smak, eftersom det till slut är smaken som är avgörande på tallriken.

–Vi har lyckats mycket bra med smaken, och grönsaksbiffarna har en väldigt fin struktur tack vare de röda linserna och solroskärnorna, som bidrar med en härlig "crunch". De är kryddade med chili och curry, så de har en liten men balanserad hetta. Biffen är en frysvara och kan tillagas direkt i ugnen vilket gör dem enkla och snabba att hantera. Vi tror att det är en vinnare på alla sätt, säger Felix Richter.

Snabbfakta om Lecora Grönsaksbiff Crispy Chili

• Krispig vegetarisk 50-grams grönsaksbiff gjord på bland annat vitkål, gröna ärtor, potatis, morötter, lök, röda linser, quinoa och solroskärnor.
  • Kryddad med chili och curry.
  • Protein från primärt röda linser, solroskärnor och quinoa.
  • Tillverkad hos Lecora i Vadstena.
  • ”Från Sverige-märkt”, dvs minst 75% av råvarorna har svenskt ursprung.
  • Innehåller inte gluten, ägg, laktos.