Tre olika serveringar med Anamma Vegoschnitzel - nu för storhushåll och restaurangkök

Anamma Vegoschnitzel lanseras nu mot restaurang och storkök

Nu lanserar Orkla FoodSolutions Anamma Vegoschnitzel mot restauranger och storkök. Tillverkad i Sverige på sojaprotein, med cirka 60% lägre klimatpåverkan jämfört med en schnitzel på fläskkött. En nyhet som både är glutenfri och vegansk, vilket löser flera problem i storköken.

Orkla FoodSolutions vill hjälpa till i skiftet mot en mer grön framtid genom att erbjuda klimatsmarta produkter. Nu lanseras Anamma Vegoschnitzel som gör det möjligt att laga ännu mer hållbart och att erbjuda en mer varierad grön kost till många. En produkt som redan gjort sig populär bland konsumenter hemma.

-Anamma Vegoschnitzel är baserad på sojaprotein, vilket gör den till ett bra val ur miljösynpunkt enligt WWF:s vegoguide. Sojabönor har låg klimatpåverkan. Att vi dessutom tillagar produkten i Sverige gör att den har ännu lägre klimatpåverkan, då vi i Sverige främst använder oss av förnybar el, säger Carina Greiff, Portfolio Team Manager, Orkla FoodSolutions.

Filosofin inom Anamma är att det ska vara enkelt och gott att äta grönt. Produkterna är glutenfria och veganska, vilket gör att de passar utmärkt för storkök och restaurang där många efterfrågar specialkost. Anamma Vegoschnitzel har gått hem hos både hos kockar och skolbarn som testat den. En god och saftig schnitzel med spröd yta.

-Den är härlig att jobba med och flexibel att göra recept och menyer av, det finns oändliga möjligheter för variation, säger Johan Holster, Kulinarisk Kreatör, Orkla FoodSolutions.