Pressinbjudan - Årets Utstickare utses 3 december

Pressinbjudan - Årets Utstickare utses 3 december

På torsdag den 3 december klockan 16.00 utses årets Utstickare under ett digitalt live-event. Utstickarpriset delas ut av Polarbröd årligen sedan 2012 för att uppmärksamma modiga människor och organisationer som går sin egen väg och gör skillnad i omställningen till en hållbar framtid.

– Vi behöver kanske nu mer än någonsin uppmärksamma positiva krafter i världen. Det känns därför både viktigt och roligt att få bjuda in till att hylla årets utstickare, säger Karin Bodin, koncern-vd Polarbröd.

Prisutdelningen skulle egentligen ha hållits i Älvsbyn men blir med tanke på rådande restriktioner ett live-event i stället. Medverkar gör koncern-vd Karin Bodin, Polarbröds vd Anders E Johansson, jurymedlemmar och du får också veta mer om årets tre finalister.

Finalister Utstickarpriset 2020
Årets tema för Utstickarpriset är resurseffektivitet och cirkularitet. De tre finalisterna är företaget Renewcell som har utvecklat en teknik för att återvinna bomulls- och viskosfibrer, den Göteborgsbaserade startupen Mycorena som tillverkar svampbaserat protein av restprodukter, samt den brittiska miljöaktivisten Pam Warhurst - mest känd för att ha startat urban farming-organisationen Incredible Edible.Vinnaren tilldelas en prissumma motsvarande 100 gram guld som bidrag i sitt fortsatta arbete.

Länk till eventet meddelas några dagar innan eventet.

Läs mer om Utstickarpriset här: https://www.polarbrod.se/om-polarbrod/foretagsfakta/utstickarpriset/

Anmäl dig till presskontakt:

Helena Rönnmark, Kommunikationschef
helena.ronnmark@polarbrod.se, +46 70 309 62 98

Kristin Simonsson, Kommunikatör
kristin.simonsson@polarbrod.se, +46 70 577 85 57

Så lyder Polarbröds vision. Polarbröd är ett familjeföretag med hundraåriga traditioner i norrländsk brödkultur. Det moderna företaget har vuxit från ett litet familjebageri till att bli Sveriges tredje största producent av matbröd. 2019 omsatte Polarbrödskoncernen 1334 miljoner kronor med hjälp av sina 331 anställda. Polarbröd bakade nästan 41 000 ton bröd som såldes för 958 miljoner kronor. Den 23 augusti 2020 utbröt en förödande brand i bageriet i Älvsbyn - Polarbröds hjärta. Bageriet gick inte att rädda men vi är fast beslutna att förbli i Älvsbyn och vi har redan påbörjat resan till ett nytt bageri i världsklass. Vi vill finnas kvar i generationer framöver.