Ökad förädling av norrländska bär genom samarbete mellan Polarbrödsgruppen och Nordisk Bärinnovation

Nu ska förädlingen av norrländska bär skalas upp. Med stöd från Polarbrödsgruppen ska Nordisk Bärinnovation vidareutveckla en ny teknik för frystorkning där norrländska råvaror tas tillvara på ett mer hållbart sätt.

I norra Sverige finns gott om bär med smak och näring av högsta kvalitet. Genom att frystorka dem bibehålls smak och näringsämnen maximalt. Idag finns ingen storskalig produktion av frystorkade bär i Sverige. Största delen av frystorkade bär på marknaden importeras. Det vill Nordisk Bärinnovation ändra på.

- Vi har tagit fram ny innovation för frystorkning som är mycket mer energieffektiv än traditionella frystorkar. Den är fossilfri och drar 75 procent mindre el. Vi har testat den som en labbanläggning och nu tar vi nästa steg till en demoanläggning, säger Erik Rosenbaum delägare Nordisk Bärinnovation.

Polarbrödsgruppen går nu in och stöttar denna vidareutveckling.

- Vi är jätteglada att inleda samarbete med Nordisk Bärinnovation eftersom vi gärna vill stötta innovationer inom mat i norra Sverige och att använda bär som resurs känns väldigt spännande, säger Karin Bodin, Polarbröds koncern-vd.

- Vi drivs av viljan att ta vara på mer av de fantastiska råvaror vi har här i Norrland och att göra det på ett hållbart sätt. Det känns fantastiskt att få stöttning av Polarbrödsgruppen i detta eftersom företaget är en stor förebild i norra Sverige, säger Jenny Berg delägare Nordisk Bärinnovation.

Demoanläggningen för frystorkning ska byggas, testas och utvärderas under kommande sex månader. Därefter är målet att komma ut med frystorkade norrländska råvaror på marknaden.

Om Nordisk Bärinnovation

Nordisk bärinnovation är ett nybildat bolag sedan september 2022 som drivs av Jenny Berg och Erik Rosenbaum och verkar inom innovativ livsmedelsförädling.

Så lyder Polarbröds vision. Polarbröd är ett familjeföretag med hundraåriga traditioner i norrländsk brödkultur. Vi har funnits i fem generationer och vill finnas lika länge till. Det moderna företaget har vuxit från ett litet familjebageri till att bli Sveriges tredje största producent av matbröd. 2021 omsatte Polarbrödskoncernen 955 miljoner kronor med hjälp av våra 261 anställda. Polarbröd sålde drygt 25 000 ton bröd.

Vi är verksamma i Älvsbyn, Bredbyn och Umeå. Utöver brödverksamheten finns även Polarrenen, som har hand om koncernens fem vindkraftverk i energibolaget Polarkraft AB som från hösten 2014 producerar vindel för koncernens behov. Polarrenen arbetar även med fastigheter och leasing. I allt vi gör vill Polarbrödskoncernen vara en positiv kraft i omställningen mot en uthållig försörjning.

Polarbröd AB 1972 – 2022 – 50 år av brödnjutning från Norrland till världen.