Polarbröd lanserar två smaksatta hårda tunnbröd

Polarbröd lanserar två smaksatta hårda tunnbröd

Polarbröd lanserar nu två knäckenyheter: Polarknäcke Kanel och Polarknäcke Havre. Bröden är bakade i Polarbröds bageri i Bredbyn och finns i butik från vecka 19.

Efter den förödande bageribranden i Älvsbyn i augusti 2020 ställde Polarbröd om produktionen i sitt andra och mindre bageri i Bredbyn. Med hjälp av en storsatsning kunde man i Bredbyn börja baka en del av de bröd som tidigare bara bakades i Älvsbyn och även öka produktionen kraftigt. Nu lanserar Polarbröd sina två första knäckenyheter sedan branden: Polarknäcke Kanel och Polarknäcke Havre.

– Tack vare bageriet i Bredbyn har vi inte bara kunnat skala upp produktionen av befintliga produkter, vi har nu också kunnat lansera helt nya brödsorter. För ett halvår sedan hade jag nog knappt kunnat tro det. I januari lanserade vi den nya produkten Polarhjärtan och nu presenterar vi två nya hårda tunnbröd. Våra medarbetare i Bredbyn har gjort ett helt otroligt jobb, säger Polarbröds koncern-vd Karin Bodin.

Polarknäcke Kanel och Polarknäcke Havre finns på butikernas hårda bröd-hyllor från vecka 19. Båda bröden är mjölkfria och fria från konserveringsmedel.

– Våra nya knäckebröd andas vardagslyx. Polarknäcke Kanel är ett tunt, krispigt och hårt tunnbröd med smak av kanel. Med ett tunt lager smör får man känslan av kanelbulle och det funkar perfekt till ostbrickan. Polarknäcke Havre är ett vardagligt hårt tunnbröd som lyfter fram smakerna av favoritpåläggen. Det är nyckelhålsmärkt, rikt på fibrer och fullkorn och har låg sockerhalt, en given produkt att alltid ha hemma i skafferiet, säger Sophie Wassberg, Marknadschef på Polarbröd.

I samband med de nya lanseringarna har Polarbröd även tagit fram nya kartongförpackningar - även för Polarknäcke Original. De nya förpackningarna har fått en ny färgstark design, är mer funktionella, skyddar bröden bättre och har mindre plast än de gamla.

Om Polarknäcke Kanel
Tunt och krispigt hårt tunnbröd med smak av kanel
Vågig kant
Mjölkfri och fri från konserveringsmedel
Varje förpackning innehåller 20 brödkakor – total vikt 250 g
Ät med ett tunt lager smör och få känslan av kanelbulle!
Från Sverige, bakad i Norrland

Om Polarknäcke Havre
Ett vardagligt hårt tunnbröd med tydlig havresmak
Nyckelhålsmärkt, rik på fiber och fullkorn och låg sockerhalt
Lyfter fram smaken av pålägget
Mjölkfri och fri från konserveringsmedel
Varje förpackning innehåller 18 brödkakor – total vikt 225 g
Från Sverige, bakad i Norrland

Så lyder Polarbröds vision. Polarbröd är ett familjeföretag med hundraåriga traditioner i norrländsk brödkultur. Det moderna företaget har vuxit från ett litet familjebageri till att bli Sveriges tredje största producent av matbröd. 2019 omsatte Polarbrödskoncernen 1334 miljoner kronor med hjälp av våra 331 anställda. Polarbröd bakade nästan 41 000 ton bröd som såldes för 958 miljoner kronor. Den 23 augusti 2020 utbröt en förödande brand i bageriet i Älvsbyn - Polarbröds hjärta. Bageriet gick inte att rädda men vi är fast beslutna att komma tillbaka till Älvsbyn och har redan påbörjat resan mot ett nytt bageri i världsklass. Vi vill finnas kvar i generationer framöver.

Vi är verksamma i Älvsbyn, Bredbyn och Umeå. Utöver brödverksamheten finns även Polarrenen, som har hand om koncernens fyra vindkraftverk i energibolaget Polarkraft AB som från hösten 2014 producerar vindel för koncernens behov. Polarrenen arbetar även med fastigheter och leasing. I allt vi gör vill Polarbrödskoncernen vara en positiv kraft i omställningen mot en uthållig försörjning.