Andreas Braun, vd Polfärskt Stockholm Syd framför Polfärskts första eldrivna brödbil

Polfärskt satsar tillsammans med Polarbröd och Lantmännen på eldriven brödbil

Nu har Polfärskts första eldrivna brödbil börjat rulla och leverera bröd i Stockholmsområdet. Bilen är en del av Polfärskts långsiktiga mål mot en mer hållbar framtid där elektrifiering har en viktig roll.

- Det är extra spännande att vara bland de första att testa Volvo Lastvagnars första serietillverkade el-lastbil inom ramen för vår redan effektiva samdistribution där fem olika uppdragsgivare distribueras via samma bil, säger Andreas Braun, VD Polfärskt Stockholm Syd.

Polarbröd värdesätter satsning

Polarbröd som är majoritetsägare i Polfärskt sätter stort värde i denna satsning som ligger helt i linje med övriga prioriteringar för en uthållig livsmedelsförsörjning.

- Det är viktigt att våra produkter, liksom produkter från andra aktörer, transporteras med så liten klimatpåverkan som möjligt, säger Cindy Kite, Hållbarhetschef och Innovationssamordnare inom Polarbrödsgruppen. Redan idag transporterar vi stora volymer bröd med tåg och på sikt måste bilar med konventionellt bränsle helt bytas ut, avslutar Cindy.

En annan uppdragsgivare till Polfärskt är Lantmännen Unibake som är starkt involverad i denna satsning.

- Vi har tydliga mål avseende att minska koldioxidutsläppen från vår verksamhet och vi fokuserar ständigt på detta inom ett flertal områden. När det gäller transporter arbetar vi i dagsläget bl.a. mycket med förpackningsoptimering, där vi ser att vi gör skillnad. Då vi är i framkant gällande miljösatsningar ser vi el-lastbilen som ett välkommet incitament för en hållbarare logistik, en renare värld och ett nästa steg i att utveckla distributionsledet, säger Madelene Weistrand, Kvalitets- och Miljöchef på Lantmännen Unibake i Sverige.

Minskar utsläpp och buller

För Volvo Lastvagnar, som levererar lastbilen, är detta en milstolpe och ett historiskt ögonblick när fler och fler elektrifierade transportbilar rullar ut i konventionell ordinarie trafik.

- Klimatutmaningen kräver logistiklösningar med noll utsläpp och det brådskar. För distribution av bröd, med många start och stopp, minskar vi både utsläpp och buller med vår Volvo FL Electric. Med våra helt eldrivna lastbilar möter vi både stränga miljökrav och höga affärsmässiga krav från våra kunder, säger Stefan Strand, VD Volvo Lastvagnar Sverige.

Polfärskt eldrivna brödbil är den första i trafik. På sikt satsas det på fler elektrifierade fordon då man har en stor flotta med bilar vilka succesivt kommer att bytas ut.

Om Polarbröd

Polarbröd är ett familjeföretag med hundraåriga traditioner i norrländsk brödkultur. Det moderna företaget har vuxit från ett litet familjebageri till att bli Sveriges tredje största producent av matbröd. Utöver brödverksamheten finns även energibolaget Polarkraft AB i koncernen som från hösten 2014 producerar vindel för koncernens behov. Polarbröd är självförsörjande på förnybar energi och vill vara en positiv kraft för omgivningen i omställningen mot en uthållig försörjning.

Om Polfärskt

Polfärskt Bröd är en rikstäckande distributör av bröd och kakor till dagligvaruhandeln. Vart fjärde bröd som säljs i dagligvaruhandeln kommer från oss. Företaget omsätter ca 1,8 miljarder kronor och några av marknadens starkaste varumärken inom matbröd, Polarbröd och Korvbrödsbagarn, säljs och levereras av oss. Men vi har också bröd från Hatting och Brödverket samt kaffebröd från Gille och Hägges. Läs mer om oss på www.polfarskt.se

Konktakt

Polarbröd: Johan Granberg, inköps- och logistikchef

Johan.granberg@polarbrod.se

Polfärskt: Ragnar Landin, VD

ragnar.landin@polfarskt.se

Volvo Lastvagnar Sverige: Susanne Frödin, PR- och Informationschef

susanne.frodin@volvo.com

Så lyder Polarbröds vision. Polarbröd är ett familjeföretag med hundraåriga traditioner av norrländskt entreprenörskap och brödkultur. Vi har funnits i fem generationer och vill finnas lika länge till. Det moderna företaget har vuxit från ett litet familjebageri till att bli Sveriges tredje största producent av matbröd. 2022 omsatte Polarbrödskoncernen 1,3 miljarder kronor med hjälp av våra 270 anställda. Polarbröd sålde drygt 29 500 ton bröd.