Resurseffektivitet och cirkularitet är temat när nomineringen för Utstickarpriset 2020 öppnas

Idag öppnas nomineringarna för det nionde Utstickarpriset. Priset, som är instiftat av Polarbröd, syftar till att uppmärksamma modiga människor och organisationer som går sin egen väg och gör skillnad i omställningen till en hållbar framtid. Med temat för årets pris vill Polarbröd lyfta vikten av resurseffektivitet och cirkularitet.

Polarbröd instiftade Utstickarpriset 2012 som en samverkansdel i sin resa mot uthållig försörjning. Utstickarpriset delas ut årligen för att hylla modiga människor som går sin egen väg och som visar hänsyn och handlingskraft, nytänkande och uthållighet. Temat för Utstickarpriset 2020 sätter fokus på den regenerativa framtiden; hur skapar vi förutsättningar för system som bygger sig starkare i stället för att utarmas av mänsklig verksamhet?

Det regenerativa jordbruket är ett bra exempel. Ett jordbruk som är utformat för att vända på de negativa klimateffekterna som jordbruk skapar, genom att återuppbygga den organiska massan i jorden. Det görs genom en fossilfri verksamhet med en varierad växtföljd och ett varierat landskap.

– Vi måste hitta sätt att leva som är mer i balans med planeten. Det regenerativa jordbruket är en nyckelfaktor. Men det finns också mycket annat som vi måste bli bättre på att återanvända och hitta slutna kretslopp för, säger Karin Bodin, koncern-vd Polarbrödsgruppen.

I år kommer därför Utstickarpriset att gå till en person eller organisation som visar vägen för hur en hållbar framtid kan se ut, som inspirerar personer och företag att bli långsiktigt bärkraftiga genom resurseffektivitet och förnybar cirkularitet.

Vinnare av Utstickarpriset tilldelas en prissumma motsvarande 100 gram guld som bidrag i sitt fortsatta arbete. Tidigare vinnare är bland annat The EAT-Lancet Commission 2019, Tina-Marie Qwiberg 2018 och Cape Farewell 2017.

Från och med idag, 22 april, är det öppet att skicka in nomineringar till utstickare@polarbrod.se, nomineringstiden pågår fram till 20 maj. Under hösten kommer vinnaren presenteras.

Vinnare av Utstickarpriset 2012 – 2019

2019 The EAT-Lancet Commission – Upplysning, hopp och kunskap.

2018 Tina-Marie Qwiberg – Odlingen kokkonsten, njutningen och respekten för vår mat.

2017 Cape Farewell – Kulturen som förändringsagent.

2016 Polly Higgins – Ledarskap för framtiden.

2015 Artur Granstedt – Nytänkande inom jordbruk.

2014 Johan Ehrenberg – Helhjärtat engagemang kring uthållig försörjning.

2013 Ellen MacArthur – Ledarskap för världen.

2012 Margrit Kennedy och Bernard Lietaer – Innovation och hållbarhet.

Polarbröd är ett familjeföretag med hundraåriga traditioner i norrländsk brödkultur. Under de 48 år det moderna företaget funnits har det vuxit från ett litet familjebageri till Sveriges tredje största producent av matbröd. 2019 omsatte Polarbrödskoncernen 1269 miljoner kronor med hjälp av 331 anställda. Polarbröd bakade nästan 41 000 ton bröd som såldes för 958 miljoner kronor.

Polarbrödskoncernens huvudkontor och största bageri ligger i Älvsbyn och i Umeå finns ett kommunikationskontor. I Bredbyn bakas mjukt och hårt tunnbröd i världens största tunnbrödsbageri. Utöver brödverksamheten finns även energibolaget Polarkraft AB i koncernen som från hösten 2014 producerar vindel för koncernens behov. Polarbröd är självförsörjande på förnybar energi och vill vara en positiv kraft för omgivningen i omställningen mot en uthållig försörjning.

Utstickarpriset

Familjeföretaget Polarbröd drivs av femte generationen bagarbarn och vill verka i många generationer framöver. Begreppet utstickare är tätt kopplat till Polarbröds verksamhet och används flitigt i Polarbröds bagerier. Sedan 2012 delar Polarbröd ut Utstickarpriset. Utstickarpriset är ett erkännande av modiga människor som går sin egen väg och som visar hänsyn och handlingskraft, nytänkande och uthållighet.