Designern Rodrigo Garcia Gonzales, då student på designhögskolan i Umeå, visar upp prototypen till Utstickarprisets första pokal 2012. I mitten Polarbröds koncern-vd Karin Bodin och till höger moderator Nadia Jebril.

Samverkan temat när Utstickarpriset firar tio år

Idag öppnas nomineringarna för det tionde Utstickarpriset. Priset, som instiftades av Polarbröd 2012, har under ett decennium uppmärksammat modiga människor och organisationer som gått sin egen väg och gjort skillnad i omställningen till en hållbar framtid. Med temat för årets pris vill Polarbröd lyfta vikten av samverkan och medskapande.

Utstickarpriset delas ut årligen för att hylla modiga människor som visar hänsyn och handlingskraft, nytänkande och uthållighet i sitt arbete för ett hållbart samhälle. Temat för Utstickarpriset 2021 är samverkan och medskapande.

– Genom åren har vi hyllat Utstickare inom allt från cirkulär ekonomi och nytänkande jordbruk till hur ledarskap och kultur kan bära omställningen mot en hållbar framtid. Vi har lärt oss väldigt mycket, framförallt att vi behöver kroka arm vad gäller kunskap och förståelse för att se helheten. I år när Utstickarpriset delas ut för tionde gången känns det därför naturligt att ha samverkan som tema, säger Karin Bodin, koncernchef för Polarbröd och fortsätter:

– För att nå målet om ett hållbart samhälle krävs samverkan mellan människor, företag och länder. I år vill vi prisa någon eller några som visar exempel på just detta - samverkan på global, nationell, regional eller lokal nivå.

I år kommer Utstickarpriset därför att gå till en person eller organisation som genom samverkan och medskapande har bidragit till att skapa en hållbar framtid.

– I min hemby Ensamheten lärde jag mig tidigt att strävan efter en hållbar framtid är en självklarhet och att ensam kan man vara stark och nå långt, men att det är tillsammans som vi är som starkast och kan nå hur långt som helst! Det gör mig glad att många inser detsamma. Årets nomineringslista borde bli den mäktigaste i Utstickarprisets historia, säger jurymedlemmen Heidi Andersson.

Vinnare av Utstickarpriset tilldelas en prissumma motsvarande 100 gram guld som bidrag i sitt fortsatta arbete. Prisutdelningen kommer att ske under festliga former hösten 2021.

Om Utstickarpriset
Utstickarpriset har delats ut årligen av Polarbröd sedan 2012 för att hylla modiga människor som går sin egen väg och gör skillnad i omställningen till ett hållbart samhälle. Begreppet utstickare är tätt kopplat till Polarbröds affärsverksamhet och används flitigt i Polarbröds bagerier. En utstickare är en stans som skär ut brödkakor ur degen. De lämnar ett avtryck i både degen och i historien.

Om nomineringarna
Från och med idag, 10 mars, går det att nominera kandidater till Utstickarpriset genom att mejla sin kandidat och motivering till utstickare@polarbrod.se.
Nomineringstiden pågår en månad fram till 10 april. Vinnaren presenteras hösten 2021.

Vinnare av Utstickarpriset 2012 – 2020
2020 Mycorena - Resurseffektivitet och cirkularitet
2019 The EAT-Lancet Commission – Upplysning, hopp och kunskap.
2018 Tina-Marie Qwiberg – Odlingen kokkonsten, njutningen och respekten för vår mat.
2017 Cape Farewell – Kulturen som förändringsagent.
2016 Polly Higgins – Ledarskap för framtiden.
2015 Artur Granstedt – Nytänkande inom jordbruk.
2014 Johan Ehrenberg – Helhjärtat engagemang kring uthållig försörjning.
2013 Ellen MacArthur – Ledarskap för världen.
2012 Margrit Kennedy och Bernard Lietaer – Innovation och hållbarhet.

Så lyder Polarbröds vision. Polarbröd är ett familjeföretag med hundraåriga traditioner i norrländsk brödkultur. Det moderna företaget har vuxit från ett litet familjebageri till att bli Sveriges tredje största producent av matbröd. 2019 omsatte Polarbrödskoncernen 1334 miljoner kronor med hjälp av våra 331 anställda. Polarbröd bakade nästan 41 000 ton bröd som såldes för 958 miljoner kronor. Den 23 augusti 2020 utbröt en förödande brand i bageriet i Älvsbyn - Polarbröds hjärta. Bageriet gick inte att rädda men vi är fast beslutna att komma tillbaka till Älvsbyn och har redan påbörjat resan mot ett nytt bageri i världsklass. Vi vill finnas kvar i generationer framöver.

Vi är verksamma i Älvsbyn, Bredbyn och Umeå. Utöver brödverksamheten finns även Polarrenen, som har hand om koncernens fyra vindkraftverk i energibolaget Polarkraft AB som från hösten 2014 producerar vindel för koncernens behov. Polarrenen arbetar även med fastigheter och leasing. I allt vi gör vill Polarbrödskoncernen vara en positiv kraft i omställningen mot en uthållig försörjning.