Gå direkt till innehåll
Hur kan vi  göra för att upptäcka, förebygga och hantera psykisk ohälsa bland idrottare, och hur kan vi stötta de som drabbas?
Hur kan vi göra för att upptäcka, förebygga och hantera psykisk ohälsa bland idrottare, och hur kan vi stötta de som drabbas?

Psykisk ohälsa bland idrottare - gratis lunchwebbinarium 27/5

Våga prata om psykisk ohälsa bland idrottare

En elitidrottare värderas ofta utifrån de framgångar och vinster som vi ser via media och sociala kanaler. Det vi ofta inte ser är vägen dit - att ta plats i den yttersta eliten tar tid och det finns många fallgropar på vägen. De senaste åren har den psykiska ohälsan bland elitidrottare uppmärksammats mer och mer och idag vet vi att psykisk ohälsa är vanligare inom vissa idrotter än i den genomsnittliga befolkningen. Varför är det så? Vad kan vi inom föreningar, klubbar och idrottsutbildningar göra för att upptäcka, förebygga och hantera psykisk ohälsa, och hur kan vi stötta de som drabbas?

Torsdag den 27/5 kl. 12.00-13.00 är du välkommen att delta vid Pratamera Sports lunchwebbinarium om psykisk ohälsa bland idrottare.

Webbinariet är helt gratis och leds av vår idrottspsykolog Anders Ekstrand, som bl.a. kommer att prata om:

• Hur vanligt det är med psykisk ohälsa inom idrotten och varför idrottare i vissa fall är mer i riskzonen att drabbas än andra
  • Vilken typ av psykisk ohälsa som är vanlig bland idrottare och varför
  • Hur du som ledare, tränare eller lärare i en klubb, förening eller idrottsskola kan arbeta med att förebygga psykisk ohälsa
  • Hur man kan upptäcka psykisk ohälsa i tid och hjälpa/stötta den som drabbas

Under webbinariets gång kan du ställa frågor i chatten som Anders sedan svarar på i slutet av föreläsningen.

Om du vill delta men inte kan närvara just den tiden, anmäl dig gärna ändå så kan du ta del av webbinariet i efterhand.

Välkommen med din anmälan på länken nedan.