Erica Hall berättar om ett stimulerande arbete med mycket kundkontakt och goda möjligheter att utvecklas.

Radonova möter ökad efterfrågan med förstärkt support

Efterfrågan på tillförlitliga radonmätningar och radoninstrument fortsätter att öka. Sedan en tid har Radonova förstärkt supportfunktionen med ytterligare en medarbetare, Erica Hall.

Vad har du för bakgrund?
Jag har en ganska blandad bakgrund om man ser till utbildning och arbetslivserfarenhet. Min utbildning är inom hotell, turism, ekonomi och administration. Sett till arbete har jag bland annat drivit en egen affär, varit butikschef och jobbat med orderadministration. I dag känns det som en fördel att ha en bred bakgrund och stor erfarenhet av att arbeta med människor. Att ge bra service har nog varit lite av en röd tråd, oavsett var jag arbetat. Det har också hjälpt mig att snabbt komma in i min roll på Radonova.

Vad lockade hos Radonova?
Det kändes som ett seriöst företag med bra visioner och en verksamhet som i grunden handlar om att förbättra människors hälsa. Mitt intryck var och är också att det här är en arbetsplats där man kan växa som individ. Det är mycket frihet under ansvar. Vill man utvecklas och gå vidare i nya roller finns alla möjligheter.

Hur ser du på arbetet med supporten?
Det är framförallt roligt med kundkontakt och att hjälpa till så att de som kontaktar oss blir nöjda. Många har ingen större erfarenhet av radonmätningar och vi behöver förstås göra det så enkelt och smidigt som möjligt att mäta radon, oavsett hur mycket eller lite erfarenhet våra kunder har.

På vilket sätt är arbetet stimulerande?
Dels handlar det om att det ofta är återkommande kunder som man pratar med. Det bidrar till engagemanget och att man bygger upp en mer personlig relation. Dels är jobbet omväxlande. Man vet aldrig vad som kan hända en dag i supporten, ibland är det samtal hela tiden och ibland är det mycket som behöver redas i och lösas snabbt, det tycker jag är roligt. Jag har även hand om det administrativa arbetet med våra mätinstrument så det blir en bra blandning.

Är det något som varit svårare än du trott?
Det kom inte som en överraskning men att lära sig ett helt nytt område har inte alltid varit så enkelt. Det är en ständigt pågående process men jag bygger på kunskapen vartefter och får även gå utbildningar som hjälper mig i vardagen. Radonmätning är ett ganska faktaintensivt område och jag tycker det är roligt när man hela tiden lär sig nya saker. Sen är jag som sagt hjälpt av en bred bakgrund och erfarenhet av kundkontakt. Om man inte trivs med människor spelar det ingen större roll hur mycket faktakunskap man har. Särskilt om man jobbar med supportfrågor.

Hur ser du på Radonova som arbetsplats?
Det känns som vi är en bra blandning av människor med olika bakgrund, kunskap, intressen och åldrar. Det har varit enkelt att komma in i gruppen och nu känns det som att jag har varit här längre tid än jag faktiskt har. Som ny får man också bra uppbackning av kunniga kollegor som jobbat längre. Det här är ett ganska utpräglat lagarbete och vi hjälps ofta åt genom att rycka in i roller som inte är våra ordinarie. Det gör i sin tur att man får en bra överblick och förstår hela flödet och våra processer. I min supportroll bidrar det också till att jag ofta kan ge ha svar på en stor bredd av kundfrågor direkt.

Läs mer om radon och radonmätning på www.radonova.se