Europeiska radonveckan lyfte fram arbetet med radonförebyggande åtgärder

Europeiska radonveckan lyfte fram arbetet med radonförebyggande åtgärder

Under den sista veckan i september 2022 samlades ett antal ledande forskare, experter, myndigheter och branschföreträdare i norska Bergen för den europeiska radonveckan. European Radon Association (ERA) arrangerade workshops och den återkommande konferensen ROOMS (Radon Outcomes on Mitigation Solutions) var också en viktig del av programmet. I år var det övergripande temat ”radonförebyggande åtgärder och begränsning i nya och befintliga byggnader”.

Radonveckan är ett viktigt forum där kunskap och erfarenhet från såväl nationella som internationella studier och aktiviteter kan delas och diskuteras. Som global expert på radonmätning och radoninstrument hade Radonova i år en central roll i flera programpunkter. Bland annat medverkade företagets Dag Sedin och Tryggve Rönnqvist.

– En noggrann radonmätning vid en radonbesiktning är avgörande för att fatta ett bra beslut och kunna upprätta ett åtgärdsprotokoll. För att lyckas med det är en central del att välja ett mycket känsligt radoninstrument som kan ge ett snabbt och korrekt svar. ATMOS är ett exempel på instrument som klarar det, kommenterade Dag Sedin, senior radonrådgivare på Radonova vid en av under ERA:s workshops.

Under sin presentation på ROOMS fick Tryggve Rönnqvist, teknisk chef på Radonova, också möjlighet att dela med sig av resultatet från radonmätningar som utförts på högre våningar på svenska arbetsplatser. Förekomsten och frekvensen av höga radonhalter även på de övre våningarna förvånade stora delar av publiken och aktualiserade frågan om att radon bör mätas överallt, inte bara på markplan och under jord.

För mer information om radon och radonmätning besök https://radonova.se