Leverans av AI-POC till LVI Numero Oy (LVI-INFO) en framgångsfaktor

Leverans av AI-POC till LVI Numero Oy (LVI-INFO) en framgångsfaktor

Seavus har under våren 2018 levererat en Proof of concept (POC) till LVI-Numero Oy (LVI-INFO) gällande en AI-lösning. POCen blev väldigt framgångsrik och VD Magnus Siren ser många möjligheter med att använda AI i företaget framåt.

LVI-INFOs databas används som en länk mellan produktleverantörerna, tillverkarna, importörerna och grossisterna som distribuerar produkten på marknaden. Deras syfte är att samla in produktdata och sedan skicka det till grossisterna och hela försörjningskedjan.

Jag har hört så mycket om Artificiell Intelligens och Maskininlärning och jag var så exalterad att ha en chans att implementera detta i en verklig affärsmiljö. Jag ville göra ett litet test och se vad det kan och hur vi kan använda det i vår företagsdatabas. Jag kom över Seavus och insåg att de hade kunskapen, och så försökte vi ta reda på hur vi kan komma fram till en lösning som skulle ge bra resultat. Således skapades Leavanny, säger Magnus Siren, VD för LVI-INFO.

LVI-INFOs databas innehåller över 160 000 VVS-produkter på den finska marknaden och det finns även en teknisk standard som heter ETIM. Det är ett separat system för att klassificera och presentera teknisk information om produkter i ett icke-språk bundet format, vilket är ett helt annat klassificeringssystem än det LVI-INFO redan hade.

Föreställ dig vad det skulle krävas för en person att sätta sig ner och göra 160 000 av dessa matcher manuellt. Jag tror inte ens att ett år för en person skulle vara tillräckligt. Ovanpå det, föreställ dig hur tråkig hela processen skulle vara. Dessutom tror jag inte att noggrannheten skulle vara så hög, säger Magnus.

All produktinformation i databasen är på finska men ingen av de teammedlemmar som arbetade med AI talar språket. Trots detta levererades en matchningsnoggrannhet på nästan 99 %.

I början av projektet tänkte jag "Åh, vi kan ha ett problem här" men det visade sig att det inte fanns. Det är en maskininlärningsprocess, så det var maskinen som lärde sig finska. Det finns många, ”neurala nätverk för översättningar”, du behöver bara veta var du ska hitta dem och implementera dem i systemetsäger Magnus.

Magnus fortsätter:

Vi kommer säkert fortsätta med Seavus och jag tror att vi har en bra framtid att implementera AI på en mer kontinuerlig basis i vår verksamhet. Vi har inte längre tid att göra alla uppdateringar, särskilt för att implementeringen av ETIM har fördubblat informationen för varje produkt och det är därför AI är en perfekt lösning.

POCen var första fasen av en pilot för att se om klassificeringssystemet skulle fungera. LVI-INFO har endast använt Leavanny för de första 10 000 produkterna. De har fortfarande en andra fas där de ska implementera det på alla 160 000 produkter.

Stefan Tingshammar
Sales Manager Seavus

Epost: stefan.tingshammar@seavus.com

Magnus Sirén
VD LVI Numero Oy

Epost: magnus.siren@lvi-info.fi

Läs hela intervjun med Magnus Siren här!