Det är mycket frågor om semester till våra HR-experter just nu. Anna Schönfelder, HR- och löneexpert på Simployer finns här för att reda ut!

Ingen semester i samband med sjukfrånvaro på heltid

Semester vid sjukskrivning är inte helt enkelt, HR och Löneexperten Anna Schönfelder reder ut!

Ingen semester i samband med sjukfrånvaro på heltid

Huvudregeln enligt semesterlagen är att alla anställda ska få minst 20 dagars semester varje sommar. Det här gäller även för de som är sjukskrivna på deltid. För anställda som är sjukskrivna på heltid är det däremot inte möjligt att förlägga semester. Anledningen är att semester ska ge möjlighet till vila och rekreation vilket inte är möjligt i samband med heltidssjukfrånvaro.

Som arbetsgivare är det viktigt att följa upp semesteruttaget under semesteråret. Blir en anställd – som har varit heltidssjukskriven - frisk under hösten eller vintern ska arbetsgivaren se till att fyra veckors semester tas ut innan semesteråret är slut.

Om en anställd är sjuk på heltid större delen av semesteråret är det däremot inte möjligt att förlägga semester alls. I sådana fall ska de outtagna semesterdagarna hanteras vid semesterårsskiftet.

Semester vid deltidssjukrivningar funkar

Om en anställd är deltidssjukskriven gäller istället att minst 20 semesterdagar ska tas ut i ledighet. Semester ska förläggas på samma sätt som för övriga anställda. Semesterledigheten avbryter inte den pågående deltidssjukskrivningen utan den anställde är både sjukskriven och har semester under samma period.

När en anställd är deltidssjukskriven och tar ut semester går det alltid åt en (1) hel semesterdag oavsett hur många timmar den anställde skulle arbetat. Är en anställd sjukskriven på till exempel 50 %, och därmed arbetar halva dagar, går det åt en hel semesterdag för varje arbetsdag som den anställde tar semester. I konsekvens med detta ska semesterlön för en hel semesterdag betalas ut.

Den anställde kan samtidigt få sjukpenning från Försäkringskassan för tid hen är sjukskriven.

Olika beräkningsregler

Enligt semesterlagen finns det två olika sätt att beräkna semesterlönen på; enligt sammalöneregeln eller procentregeln. I kollektivavtal kan det finnas andra beräkningssätt. Vidare gäller att det finns olika sätt att beräkna sjukavdrag på. Om det finns kollektivavtal på arbetsplatsen är det viktigt att kontrollera vilka regler som gäller enligt det avtalet.