Arlas planer på en fusion med Milko

Ett hårt slag för svensk mjölkproduktion

Att det globala mejeriföretaget Arla, med huvudkontor i Danmark, nu vill fusionera med Milko innebär en stor risk för utslagning av flera mjölkföretag på den svenska landsbygden. Skånemejeriers styrelseordförande varnar för lägre priser och sämre lönsamhet för svenska mjölkbönder som följd.

-Den monopolställning som Arla får på den svenska marknaden innebär att de kan fortsätta att ”diktera” prissättningen till handeln och medvetet hålla priserna på mjölken nere, så att vi små mejerier som inte är globala,  inte får en chans att överleva på den svenska marknaden.  Genom denna prispress kommer Arla till slut bli ensamma, konstaterar Skånemejeriers styrelseordförande Anders Olsson.

Han pekar på faktorer som redan idag kraftigt påverkar lönsamheten för de betydligt mindre bondeägda mejerierna, som t ex Skånemejerier och Milko.

-Det  pågår för närvarande förhandlingar om priset på mjölk till detaljhandeln och det blir allt svårare för oss att kunna ta ut ett pris som täcker kostnaderna för vår produktion. Marknadsledande Arla har enligt vår bedömning inte haft något intresse av att låta svenska mjölkbönder få en välbehövlig inkomstökning som innebär att de orkar fortsätta driva sin mjölkproduktion. Istället pressas priserna nedåt, vilket får till följd att vi som mindre mejeriföretag får problem med ekonomin. På världsmarknaden, där Arla opererar, där höjs priserna på mejeriprodukter för närvarande och Arla kan få sin intjäning där, säger han.

Skånemejeriers VD Björn Sederblad, anser att det nu blir ännu mer viktigt att konsumenterna själva får avgöra vilken mjölk de ska köpa i butiken.

- Skånemejerier utsattes år 2009 för en kraftig prispress från marknadsledande Arla, på vår egen hemmamarknad . Vi höll på att förlora halva vår omsättning och det har tagit på krafterna. Men vi lyckades tack vare våra trogna och lojala konsumenter rädda vårt företag och vi hade en fantastisk försäljningsutveckling, trots att våra produkter var litet dyrare. Sedan dess har vi fortsatt vårt enträgna arbete med att lyfta upp bönderna bakom mjölken, så att konsumenterna ska veta var mjölken kommer från, säger han.

- Våra mjölkbönder är  mycket medvetna och engagerade i vår produktutveckling, och arbetar för en fortsatt bra svensk djuromsorg med en hög kvalitet och säkerhet på råvaran. Det har gett resultat för vi ser att intresset för våra mejeriprodukter har ökat, och nu vill vi erbjuda vårt sortiment till fler konsumenter, forstätter Björn Sederblad.

- Om det blir en fusion mellan Arla och Milko, måste svensk handel värna om  att konsumenterna får tillgång till  alla svenska mejeriers produkter, även om de är någon krona dyrare. Det blir ett måste för framtiden om vi vill ha en sund konkurrens och om det ska finnas svenska mjölkgårdar kvar över hela Sverige, poängterar Björn Sederblad.

För ytterligare upplysningar, var vänlig kontakta;

VD Björn Sederblad, tel: 040 – 31 39 26   Anders Olsson, ordförande: 0705-35 69 17

Skånemejerier är ett kooperativt företag som ägs av cirka 600 mjölkbönder i södra Sverige. Företaget omsätter cirka 3,5 miljarder svenska kronor och har sin verksamhet i Sverige.

Företaget har drygt 600 anställda och mejerier i Malmö och Kristianstad. Huvudkontoret ligger i Malmö. Dotterbolag: Hjordnära ekologisk mjölk i Hjo, Östgöta Mjölk samt Lindahls mejeriprodukter.