Dags för grillen och en ny skånsk smak ”Crème Fraîche Gourmet Ramslök”

Dags för grillen och en ny skånsk smak ”Crème Fraîche Gourmet Ramslök”

Ramslök – skogens egen milda vitlök

Om våren doftar de skånska bäckdalarna som ett stort skafferi. Det är skogens egen milda vitlök, ramslöken, som växer vilt och sprider sin ljuva lökdoft. Nu lanserar Skånemejerier Ramslök som en ny skånsk smak i Crème Fraiche-hyllan.

- Ramslök är en ganska ny och trendig smak i restaurangbranschen och  förgyllde till och med fiskrätten i kronprinsessans bröllopsmeny. Den har en både mild och distinkt löksmak och passar bra till flera olika maträtter. Därför har vi, i samarbete med etnologen och kocken Håkan Jönsson, valt Ramslök till sommarens skånska säsongsmak, berättar Marie Ysberg, ansvarig kategorichef på Skånemejerier.

Den lilla löken är känd sedan medeltiden, som en välsmakande kryddört och den växer fortfarande vilt i delar av Skåne, bland annat i trakterna kring Kivik. Ramslöken påminner i smaken om en kombination av vitlök och gräslök. Den lämpar sig utmärkt till grillade rätter, oavsett om det är fisk, skaldjur eller kött.

Det här är en nyhet för varje sann gourmet. För dig som älskar god mat och hög kvalitet.

Servera gärna ”Crème Fraîche Gourmet Ramslök” till:

• Stekt sparris och rökt lax
    • Lammkotletter med rostade morötter och kokt nypotatis
    • Citronstekt kyckling med bakad tomat och potatiskompott
    • Grillad fläskfilé med bakad potatis och grillad majskolv

Vill du ha fler tips och recept, besök vår hemsida: www.skanemejerier.se

Ur bröllopsmenyn; Landöröding med örttäcke, pocherat vaktelägg, grön sparris och rödbeta från Gotland samt nässel- och ramslökssås.  Källa. www.kungahuset.se

För ytterligare upplysningar, var vänlig kontakta: Marie Ysberg Tel: 040 – 31 39 04

Skånemejerier är en ekonomisk förening som ägs av cirka 600 mjölkbönder i södra Sverige. Vi värnar om mångfalden på den svenska mejerimarknaden. Bland våra varumärken finns Skånemejerier, Bravo, Allerum, Smålands- och Blekingemjölk. Vi omsätter drygt 3 miljarder kronor och har ca 590 anställda. I Skånemejerierkoncernen ingår dotterbolagen Hjordnära, Lindahls mejeri och Östgötamjölk. Vi är också delägare i Skånemejerier Storhushåll AB samt ProViva AB.