Enormt intresse för mjölkens ursprung

Konsumenter fortsätter engagera sig i skånsk mjölk. Reklamfilm från Gunnarödsgård, bönder i butik, ursprungsmärkt mjölk – allt binder samman konsument och mjölkbonde, och intresset är ömsesidigt.

Välbesökt hemsida
Under årets första månader har Skånemejeriers hemsida haft omkring 40% fler unika besökare än genomsnittet 2009, och det är främst presentationerna av mjölkgårdar och bönder som lockar. Tidigare har recept och information om produkter varit mest välbesökt på webben, men nu står sidorna om mjölkbönderna för ca 30 % av klicken på vår hemsida. Särskilt sedan filmen ”Vi som älskar mjölk” drog igång på TV har nyfikna strömmat till sidan för att träffa bönderna bakom just deras mjölkförpackning.

Bönder i butik
Nu innan vårbruket drar igång är flera av de skånska mjölkbönderna ute i butik och träffar konsumenterna. Responsen har varit mycket positiv. Jan Carlsson är en av mjölkbönderna som mött konsumentintresset genom att i butik visa ursprungsmärkningen för nyfikna kunder.

-  Det ger en stolthet och glädje för hela yrkeskåren. Mjölkbönderna har fått en plats i konsumenternas hjärtan, och omvänt! säger Jan Carlsson.

-  Än så länge har vi hunnit med 30 besök i butiker över hela Skåne och en bit upp i Småland, och intresset är stort både bland butiksinnehavarna och deras kunder, berättar Andreas Ivansson, projektledare på Skånemejerier.

Besök www.skanemejerier.se för att se reklamfilmen och träffa bönderna bakom mjölken!

Sara Brynskog, PR-ansvarig på Skånemejerier. 040-313968

Skånemejerier är det nära hälsomejeriet med sitt ursprung i Skåne. Vi tar årligen emot ca 360 Mkg mjölk som bland annat säljs som mjölk, grädde, fil, yoghurt och matlagningsprodukter. I vår portfölj ingår även varumärkena Bravo, ProViva och Allerum.

Skånemejerier är en ekonomisk förening som ägs av 600 mjölkbönder i Skåne och delar av Småland. Vi omsätter 2,9 miljarder kronor och har 560 anställda.