Varför inte använda en gammal mjölkförpackning att odla i?

Skånemejeriers medarbetare sår för biologisk mångfald

I år är Skånemejerier med och stöttar projektet Hela Skåne Blommar. Mjölkbönderna uppmuntras att odla blommor i kantzonerna till sina fält, och samtidigt delas 860 fröpåsar ut till företagets medarbetare. Syftet är hjälpa livsviktiga pollinatörer.

Projektet Hela Skåne Blommar, som nu utökats till att inkludera hela Sverige, drivs av Hushållningssällskapet. Förra året involverades 250 skånska lantbrukare att odla blommor i kantzonerna till deras fält. Resultatet blev att 600 kilometer fältkanter odlades och 200 hektar trädor stod i blom. Områden som bjuder in viktiga pollinerande insekter som humlor och bin.

– 75 procent av maten vi äter är beroende av pollinerande insekter. Genom att skapa bättre förutsättningar för vilda pollinatörer kan vi göra en viktig insats, säger Jeanette Flodqvist som är Skånemejeriers hållbarhetschef.

För att naturen och ekosystemen ska fungera och tåla förändringar behöver det finnas många olika naturtyper och många olika djur. En rapport från FN:s klimatpanel IPCC lyfter fram att om vi skulle fortsätta bruka jorden på det sätt vi gör idag, skulle matjorden ta slut inom 60 år*.

Lagom till påsk delar Skånemejerier ut fröpåsar ut till alla medarbetare. Det är en ängsfröblandning som kan odlas i trädgård, på balkong eller i kruka (eller varför inte i en urdiskad mjölkförpackning?) Blandningen innehåller bovete, honungsört, blodklöver, doftklöver och solrosor - växter som gör underverk för den biologiska mångfalden.

– Detta är ett sätt för oss att engagera hela företaget och lyfta frågan internt. Vi hoppas att många känner en lust att göra en insats, om än liten, för den så viktiga biologiska mångfalden. Dessutom får alla något vackert att titta på, säger Jeanette Flodqvist.

*(IPCC's Land Use Report, 2019)

Skånemejerier grundades 1964 och har sedan dess värnat om den svenska mjölkbonden och om mångfalden på den svenska mejerimarknaden. Bland våra varumärken finns Skånemejerier, Bravo, Allerum, Hjordnära, Åsens Lantmjölk och Lindahls som erbjuder ett brett sortiment av b.la. dryckesmjölk, ost, kvarg och juice. Skånemejerier har fyra produktionsanläggningar och sysselsätter drygt 700 medarbetare. Cirka 315 mjölkbönder i Skåne och Sydsverige levererar mjölk till våra mejerier. Sedan 2012 är Skånemejerier en del av Groupe Lactalis och omsätter 2019 ca 4,4 mdkr.

Läs mer på https://foretag.skanemejerier.se eller följ oss på LinkedIn.