Snart dags för Kalvinknatet – Barnens stora idrottshändelse

Snart dags för Kalvinknatet – Barnens stora idrottshändelse

Kalvinknatet lockar allt fler barn. Förra året sprang sammanlagt över 12 000 barn något av loppen. I år är två nya orter med, så arrangörerna räknar med nytt deltagarrekord. Kalvinknatet, som är ett sammarbete mellan MAI och Skånemejerier, är öppet för alla barn med spring i benen, från förskoleklass till och femte klass.

Kalvinknatet arrangeras under maj och juni på 16 olika orter i Skåne och södra Sverige. Loppet är öppet för pojkar och flickor från förskoleklass upp till och med femte klass. Banan är 1,5 kilometer lång, förskoleklasserna springer en lite kortare bana på 700-900 meter. Loppen på de olika orterna genomförs alltid tillsammans med en lokal idrottsförening.

Alla barn som deltar i loppen får medalj, en tuff t-shirt och något gott att dricka från Skånemejerier. Det viktigaste med tävlingen är att ha roligt, alla barnen ska känna sig som vinnare. Före loppet värmer alla barnen upp tillsammans med häftig musik, precis som när vuxna springer lopp. Och självklart är barnens favorit Kalvin med på uppvärmningen.

– Kalvinknatet är ett av Skånemejeriers största sponsorsåtagande. Genom att vara med och arrangera Kalvinknatet vill vi uppmuntra barnen till rörelse, bra kost och hälsosamma vanor. Den bästa återhämtningsdrycken efter idrott och lek är ju ett glas kall och god mjölk. Kalvin har också en egen klubb för barn mellan 3 och 12 år. Kalvins olika aktiviteter främjar en god hälsa för barn och utgår från hälsocirkeln där kost, sömn, rörelse och sinnena är de viktiga bitarna, säger Marie Tiljande, Brand manager på Skånemejerier.

– Att röra på sig är inte enbart en källa till glädje och upplevelse, utan även ett mycket starkt redskap för att främja utvecklingen och inlärningen. Att röra på sig är en del av en god hälsa, säger Christer Sandberg, Idrottslärare och ansvarig för företaget MTI, Motorik-Träning-Inlärning.

Kalvinknatet har en lång historia. Första loppet arrangerades i Malmö 1974 av MAI, Knatteknatet hette loppet då. Med åren växte loppet och genomfördes på allt fler orter i södra Sverige. Från 2002 är Skånemejerier medarrangör och i år går loppet på 16 platser i Skåne och södra Sverige. Nya orter i år är Kalmar och Ronneby.

Kalvinknatet genomförs på följande orter:

• torsdag 3 maj Ängelholm
  • måndag 7 maj Eslöv
  • tisdag 8 maj Landskrona
  • onsdag 9 maj Trelleborg
  • torsdag 10 maj Kristianstad
  • tisdag 15 maj Hässleholm
  • onsdag 16 maj Ystad
  • måndag 21 maj Höllviken
  • tisdag 22 maj Malmö
  • onsdag 23 maj Helsingborg
  • torsdag 24 maj Sjöbo
  • måndag 28 maj Lund
  • tisdag 29 maj Halmstad
  • onsdag 30 maj Ronneby
  • torsdag 31 maj Ljungby
  • måndag 4 juni Kalmar

Se bifogad lista med lokal kontaktinformation för de olika loppen.

Marie Tiljander, Brand manager, Skånemejerier, tel. 040-31 39 23

Läs mer om Kalvinknatet på www.kalvinknatet.se
Läs mer om Kalvin på hans hemsida: www.kalvin.mu

Skånemejerier ägs av cirka 570 mjölkbönder i södra Sverige. Vi värnar om mångfalden på den svenska mejerimarknaden. Bland våra varumärken finns Skånemejerier, Bravo och Allerum. Vi omsätter drygt 3 miljarder kronor och har ca 600 anställda. I Skånemejerierkoncernen ingår bl. a. dotterbolagen Hjordnära och Lindahls mejeri. Vi är också delägare i Skånemejerier Storhushåll AB samt ProViva AB.

Läs mer på www.skanemejerier.se eller följ oss på Facebook www.facebook.com/skanemejerier.
Prenumerera på våra nyhetsbrev: www.skanemejerier.se/nyhetsbrev.