Stöd svensk mjölk – bli fadder

Stöd svensk mjölk – bli fadder

Idag lanseras en unik möjlighet att ge extra stöd till den svenska mejeribranschen. Alla som vill kan nu bli fadder till en ko. Genom fadderskapet får privatpersoner och företag chansen att direkt stötta svensk mjölk och god djuromsorg. Initiativet har redan flera supportrar.

Statistik från LRF visar att 9 av 10 svenska konsumenter vill köpa svensk mjölk. Ändå har det varit svårt att hitta sätt att direkt stötta svenska mjölkbönder. Genom initiativet kofadder ändras nu detta. Fadderskapet ger konsumenterna en chans att visa sitt stöd för svensk mjölk genom en konkret handling – att bli fadder till en ko på Nygården i Hjo. Avgiften för fadderskapet går oavkortat till bonden Anders Widinghoff som ligger bakom initiativet.

-Att vara mjölkbonde och jobba med mina glada och välmående kor är det bästa jag vet. Genom kofadder vill jag helt enkelt möjliggöra för konsumenter och företag som värdesätter svensk mjölk och god djuromsorg att stödja oss lite extra, säger Anders.

Anders är bara en av många svenska mjölkbönder som kämpar i Sverige. På Skånemejerier vill man därför bidra till att sprida kofadder-initiativet på fler gårdar framöver. Tanken är att öka konsumenternas kunskap om mjölkböndernas hårda arbete och på så sätt stärka svensk mjölkproduktion.

Utövare ett antal bloggare är Johannes Cullberg, grundare till Sveriges största ekobutik Paradiset, en av många som välkomnar initiativet med öppna armar.

-Vi ser Kofadder som en fantastisk möjlighet att ge ett extra stöd till våra svenska mjölkbönder som satsar på ekologiska mejeriprodukter. Mjölkbönder som dagligen kämpar för att överleva i den svenska mejeribranschen förtjänar allt stöd de kan få.

För mer information om hur du kan stödja svenska mejeriprodukter och bli kofadder gå in på www.kofadder.se. Här kan du också läsa mer om Anders, de andra bönderna på Nygården och deras kor.

Kontaktpersoner:

Anders Widinghoff