Lotta Törner: "I Skåne finns både framtid och tillväxt!"

Lotta Törner: "I Skåne finns både framtid och tillväxt!"

Det är fredag eftermiddag och jag är på väg till styrelsemöte i Flädie Mat och Vingård. En av de välskötta och expanderande mindre matföretagen i vår region. Och vi har många sådana, tack och lov! Och de är, om än små, i växande antal. Veckan som har gått har handlat mycket om detta. Hur ser egentligen den skånska livsmedelsnäringen ut?

Beskedet att Findus produktion i Bjuv läggs ned har skickat chockvågor genom systemet. Vad händer nu? Finns det en framtid för Skåne? Mitt svar är ett otvetydigt JA! Här finns både framtid och tillväxt.

Men vi måste på olika sätt arbeta för att säkra denna. Mitt svar på hur, är att arbeta med mervärde och innovation. Det finns några få företag som klarar att arbeta med skalfördelar på en global marknad. Men de flesta av våra företag är medelstora och deras utveckling bygger på en annan logik: Produktutveckling, transparens, hållbarhet och konsumentförtroende.

Livsmedel – en hjärtefråga

Få näringar arbetar närmare konsumenten och konsumentens hjärta än livsmedelsnäringen. Mat är personligt och berör, vilket såklart är positivt. Men det kan också leda till obehagliga utvecklingar. Detta har vi också sett exempel på den gångna veckan, då forskare som presenterar sina kostrelaterade forskningsresultat har blivit hotade och trakasserade.

Jag fick en gång lära mig att våra tankar och idéer om mat egentligen är värderingar. Djupt rotade i oss från tidig barndom. Därför är de så oändligt svåra att rucka på eller ibland ens diskutera. Vi är av av naturliga skäl inte heller särskilt riskbenägna när det gäller mat. Vi kan acceptera ”lite småfel” i en ny telefon. Men det är inte lika kul att upptäcka att det vi just ätit inte höll måttet. Vi älskar mat som upplevs som exotiskt, men känner motvilja mot mat med ett ursprung som känns främmande.

Innovera mera!

Trots detta är innovation enda vägen framåt och jag har gott hopp!

Jag tror på livsmedel som industri, eller ännu hellre som näring. Jag tror på framtiden, och att vi fortsatt kommer att välja att äta.

Jag tror på den KIC om livsmedel som EIT utlyst, och där vi nu arbetar oförtrutet för att få ihop den bästa ansökan. Det är som ni säkert har läst, tråkigt att huvudkontoret inte hamnade här. Men det viktiga är att vi vinner KIC-utlysningen och kan bygga upp ett starkt och innovativt Co-location Cente i vår region.

Vad vill jag då se?

Jag vill se en gemensam vision för skånsk livsmedelsnäring där forskning, samhälle och näringsliv går samman kring gemensamma mål som ger bättre mat, i bland annat offentlig sektor. Det skulle kunna ge fantastiska smittoeffekter till konsumentmarknaden. Om detta kan ni läsa mer här: Debatt: Efter Findus nedläggning – satsa på matinnovationer i offentlig sektor

Jag vill också se mer av den innovationsanda och driv som präglat projekt som Food Valley of Bjuv. Läs mer om mina tankar här: Skånskt hopp trots Findus-chock

I övrigt önskar jag er en riktigt smakfull fredag! Njut av något gott, och gärna med Findus ärtor, för inget kommer slå ut produktionen så snabbt som en konsumentbojkott. Och det gagnar varken Sverige, Skåne eller Findus just nu!

Lotta Törner, vd Livsmedelsakademin