Nu ökar vi försäljningen av närproducerat i Skåne!

Nu ökar vi försäljningen av närproducerat i Skåne!

Hur ska vi lyfta fram mer av de lokala livsmedlen i de skånska butikerna? Detta var fokuset för Smaka på Skånes kursdag och speeddating-event på Övedskloster, en solig vårdag den 16 mars. Dagen arrangerades av Smaka på Skånes Anna Eklund och vårt handlarråd, som tillsammans driver vårt butikskoncept "Smaka på Skåne: Närproducerat och noga utvalt" med syftet att främja det skånska mathantverket i fler butiker.

Stämningen var förväntansfull bland de cirka 30 kursdeltagarna under det inledande frukostminglet.

– Det här ska bli jättekul, nu ökar vi försäljningen! inledde Anna Eklund kursdagen på Öveds Kloster.

Här samlades småskaliga matförädlare och handlare, med en gemensam önskan om att utöka butikernas sortiment av närproducerade varor, och för att nätverka och diskutera marknadskunskap. Kursdagen var den första i en rad träffar som kommer att ordnas nu när Smaka på Skånes butikskoncept har antagit en ny femårig utvecklingsplan.

Under förmiddagen fick deltagarna inblickar i ICA-handlaren Michael Wielochs perspektiv om effektiv marknadsföring av skånska varor i butiker och prissättningsmetoder. Wieloch uppmärksammade bland annat att fler initiativ behövs för att skapa kontakter mellan producenter och handlare.

– Både jag och mina kunder tycker att det är jätteviktigt att det finns ett ansikte på den som producerar maten. Det skapar en trygghet för konsumenten och vi handlare behöver såklart träffa producenterna eller odlarna till den mat vi säljer i våra butiker. På så sätt kan vi vara kreativa och lösa eventuella problem tillsammans, säger Wieloch.

I nästa del av programmet presenterade marknadskunniga Marie Tiljander olika typer av försäljningstips för småskaliga producenter. Detta följdes av berättelser från de tre producenterna Anja Persson från Gunnarshögs Gård, Mats Olofsson från Vikentomater och Nils Christerson från Fornkorn. Dessa berättelser blev ett viktigt moment i programmet eftersom de ledde till en bredare diskussion där alla kursdeltagare deltog. Det diskuterades bland annat kvalitetsfrågor, värdet av smaken på en produkt, samt miljötänk och hållbarhet.

Enligt Marcus Callenbring från Stora Juleboda Gård, som tillverkar äppelmust och kött, är lokalproducerad mat nödvändigtvis inte ett kvalitetsmärke i sig, och för hans del var miljötänket snäppet viktigare.

– För mig är det exempelvis viktigare att det är ekologiskt än att det är lokalt. Då tar vi vara på miljön och oss människor på ett bättre sätt. Därför är alla våra produkter ekologiska.

Men efterfrågan på närproducerat är fortsatt stor och många ser positivt på värdet av närheten till maten och att värna om de lokala arbetstillfällena och de lokala mattraditionerna. Till lunch fick kursdeltagarna avnjuta en läcker lunch signerad av matkreatören Susanna Bill, och denna var naturligtvis gjord på skånska råvaror.

Kursdagen avslutades med två speeddejtingtillfällen. Matförädlarna fick först träffa resursföretag som t.ex. Validoo och Action People för att ta del av deras erbjudanden. Sedan följde en speeddejting där handlarna fick smaka på och bekanta sig med de småskaliga matföretagarna och deras produkter. Det var ett varierat sortiment med allt från såser gjorda på skånskodlad chili till kakor och chark.

För vissa av kursdagens deltagare förstärktes existerande kontakter, medan andra fick upp ögonen för helt nya företag och produkter.

– Det har blivit fem affärer! säger en lycklig Michal Wieloch efter speeddajtingens slut.

Nya affärer i all ära, men kanske är det just de kontakter som man vid ett sådant här tillfälle knyter som kan ge en ofta tidspressad producent en känsla av gemenskap i den småskaliga livsmedelsbranschen. Viljan att stötta varandra var stark bland kursdeltagarna, och träffar som dessa kan vara nyckeln till långsiktigt framgång när det gäller att samarbeta för att lyfta fram den närproducerade maten.

– Det är viktigt att man syns mer, att man presenterar den lokala maten och talar om att det är det här vi står för, säger Ika Djuric, ägare av Green Queen som hoppas kunna nå ut till fler butiker, restauranger och kafeer med sin kombucha, en trendig fermenterad tedryck.

– När man jobbar småskaligt så jobbar man oftast själv. Man har ingen att bolla ideer med, man har ingen att fråga, man behöver nån slags mentor. Och det är väl det här som detta nätverket handlar om, avslutar Ika Djuric.

Text: Sofia von Bonsdorff, praktikant från YH utb. Mathantverk.

Foto: Marie Tiljander

___________________________________________________________________________________________

Stort tack till de deltagande handlarna och producenterna, samt tack till de resursföretag som bidrog med sin expertis:

• Säljstöd, Andreas Jacobsson, Lundalogik/Lime-Go