Matvandring och möte med skånska odlare

Matvandring och möte med skånska odlare

En hel vecka, mellan den 27 maj och den 2 juni, bjuder Smaka på Skånes butikskoncept ”Närproducerat och Noga Utvalt” tillsammans med butiker över hela Skåne på provsmakningar och möjligheter att upptäcka alla lokala läckerheter landskapet erbjuder. En möjlighet är att tisdagen den 28 maj kl 11:00 lotsas av kunnig guide genom ICA Kvantum Toppen i Höllviken.
– Min matvandring kommer inspirera kunderna att våga pröva något nytt och att upptäcka Skånes mångfald av råvaror, säger kocken Andreas Larsson från Smaka på Skåne.

För att lyfta det skånska mathantverket utformades för två år sedan konceptet "Smaka på Skåne – Närproducerat och Noga Utvalt" av Livsmedelsakademin och ett nätverk av lokalt engagerade handlare.

– Fler och fler upptäcker att det går att handla produkter som nästintill är odlade i ”sin egen trädgård”, säger Andreas Larsson som är ansvarig för Nya Skånska Köket och driver företag där han leder workshops i gastronomi och själv producerar skånska närproducerade produkter som fonder och fruktvinäger.

Han ser positivt på den starka trend där efterfrågan för närproducerad mat ökar.

– Största vinsten för konsumenten är att få känna smaken av ärliga och högkvalitativa produkter. Vårt butikskoncept gör det möjligt att upptäcka nya produkter och förutom att bjuda på råmixad rabarbersorbet hoppas jag att min matvandring ska inspirera till att ta tillvara på det som faktiskt växer i det egna landskapet.

Och just att hitta samarbeten mellan visionärer, odlare, producenter och kockar är Smaka på Skånes framgångsrecept, menar Anna Eklund som är ansvarig för butikskonceptet.

– Vårt koncept är fritt och enkelt för producenter att hoppa på. Det är en möjlighet att nå ut till fler och bli upptäckt. Att få sälja sina produkter i butik handlar om stolta samarbeten som bygger på engagemang från både odlare och handlare.

Att närproducerat ligger rätt i tiden står klart. Sedan starten av butikskonceptet för två år sedan har de medverkande butikerna, och även leverantörerna, blivit fler. Och kundernas intresse för närodlad frukt, grönsaker och närproducerade chark- och mejeriprodukter och andra livsmedel är stort.

– Vi har många goda exempel på hur konceptet kan lyfta lokala odlare och skånska producenter.  ICA Kvantum i Höganäs har verkligen satt Kullabygden på kartan när de från början köpte upp nästintill hela skörden från Vikentomater. Många av våra skånska odlare har insett att även om man är en liten producent behöver ens produkter inte drunkna i butikernas utbud, säger Anna Eklund.

Under hela veckan, 27 maj – 2 juni pågår full aktivitet i alla de butiker som är delaktiga i ”Smaka på Skåne -Närproducerat och Noga Utvalt”. Utöver specialerbjudanden kommer butikerna att skylta upp med tydlig Skånekarta och lyfta fram och stoltsera med sina leverantörer, varav flera är på plats för provsmakning, försäljning och inspirerande samtal med kunderna.

Vill du veta mer och intervjua någon lokal producent - välkommen att kontakta

Jannie Vestergaard, verksamhetsledare Smaka på Skåne, 0727-34 85 44, jannie.vestergaard@livsmedelsakademin.se

Anna Eklund, ansvarig för butikskoncept "smaka på Skåne - Närproducerat och Noga Utvalt,
0709-56 84 75, anna.eklund@ivsmedelsakademin.se

Andreas Larsson, kocck och ansvarig för Nya Skånska Köket inom Smaka på Skåne. 073-5258281, andreas.larsson@livsmedelsakademin.se

Ett urval av producenter som medverkar:

Calle Laurén, Fruemöllans Bär/ Smaker från
Söderåsen, 070-147 83 70

Kerstin Biärsjö, Hallongården, 0706-42 38 68

Mats Olofsson, Vikentomater, 070-796 41 11

Lisbeth Andersson, Sunnantorp Gård, 070-412 46 11

Lillebror Frid, Kullahalvöns Vingård, 073-5169808

Ett urval av aktiviteter:

ICA Kvantum Toppen, Höllviken

– Matvandring med kocken Andreas Larsson den 28 maj kl 11.00

ICA Kvantum Malmborgs Clemenstorget, Lund

– Sverker Videholm, kock Lunds Saluhall, bjuder på provsmakningar av närodlade
produkter under hela veckan

Möllans Ost, Malmö

– Kampanjvaror och förmånliga erbjudande på skånska varor i butiken

ICA Kvantum Höganäs – Stor matmarknad lördagen den 1 juni mellan kl 9-14 med Vikentomater, Öspab äppelmust, Nablus mejeri, Lundasparris, Bjärechips och Per i Viken-korvgrillning

ICA Malmborgs Mobilia, Malmö

– Besök av en producent per dag: Hallongården, Lidens Fruktodling, Hällesta Svamp, Vikentomater, Bisysslan Honung m.fl.

ICA Kvantum Klippan – Möt fem
lokalproducenter från ”Smaker av Söderåsen” torsdagen den 30 maj mellan 10-18

ICA Kvantum Emporia, ICA Kvantum Eslöv, ICA Supermarket Fäladstorget, Maxi ICA Bromölla m.fl. butiker – Besök av lokala producenter, Bondens Skafferi och erbjudanden under hela veckan