Skånes Livsmedelsakademi sluter samarbetsavtal med koreanska Foodpolis

Skånes Livsmedelsakademi sluter samarbetsavtal med koreanska Foodpolis

Torsdagen den 29 september talade representanter för koreanska myndigheter och för koreanska livsmedelsklustret Foodpolis på Skånes Livsmedelsakademis Dag. Foodpolis är partner till Livsmedelsakademin och professor Jung Hee Lee berättade hur deras koreanska matkluster fungerar och hur de planerar att förverkliga visionen om en innovationsby med fokus på livsmedel.
Fredagen den 30 september undertecknade Skånes Livsmedelsakademi, Invest in Skåne och Foodpolis ett samarbetsavtal som skall stärka samarbetet mellan de två klustren ytterligare.

Syftet med samarbetsavtalet är bl a att stimulera utbyten mellan livsmedelsföretag och FoU-avdelningar i båda länderna. De båda organisationerna vill också utveckla samorganiserade FoU-projekt, B2B-möten och nätverksevent. Därtill skall teknologi och kunskapsöverföring mellan företag i de båda länderna främjas med gemensamma krafter.

– Vi har haft kontakter med Foodpolis enda sedan 2008, säger Lotta Törner, vd i Skånes Livsmedelsakademi, och det känns bra att vi nu har hittat former för ett fastare samarbete. Foodpolis-projektet är både stort och ambitiöst och dessutom mitt i det största tillväxtområdet för livsmedel i världen. Samtal med våra koreanska partners och andra parter i Sverige, som t ex förpackningsklustret Packbridge, har redan lett till ett antal intressanta projektuppslag.

För ytterligare information, kontakta:

Lotta Törner, VD Skånes Livsmedelsakademi. Tel: 070-580 59 09.
E-post: lotta.torner@livsmedelsakademin.se

Mikael Byström, Kommunikationsansvarig, Skånes Livsmedelsakademi.
Tel: 0708-552169. E-post. mikael.bystrom@livsmedelsakademin.se

Se även www.livsmedelsakademin.se

OM FOODPOLIS
Foodpolis är ett FoU-baserat nationellt livsmedelskluster som med stöd från koreanska regeringen och kringliggande kommuner planerar att bygga en livsmedelsby omfattande 2.390.000 mi en första fas. Livsmedelsbyn planeras i Iksan i sydvästra Korea med närhet till hamnar, järnvägar och flygplatser. Första fasen påbörjades 2011 och skall stå klar 2017.
Foodpolis har samarbeten med ett antal livsmedelskluster runt om i världen. http://eng.foodpolis.kr/index.sko