Stämma som blickade framåt

Stämma som blickade framåt

Många nya projekt initierades och genomfördes under det gånga året. Styrelsens avgående vice ordförande, Mikael Aru, uppmanade branschen att fortsätta arbetet med att attrahera framtidens vassaste hjärnor. ICA-handlaren Mikael Wieloch berättade hur lokala handlare kan påverka sortimentet av Närproducerat och Noga utvalt och Anders Kissmeyers tankar om den danska dryckesrevolutionen inspirerade. Det gjorde även Roy Blads verklighetstrogna puréer och timbaler för personer med tugg-och sväljsvårigheter.

Stämmans lunch avnjöts på Restaurang Thott’s. Rätterna Kalvkaka och Fiskpudding hämtades ur Smaka på Skånes nya receptsamling Nya Skånska Köket.
– Nya Skånska Kökets recept med äldre tillagningsmetoder stämmer väl överens med Thott’s sätt att tänka mat. Vi går tillbaka till ursprunget. Det får ta tid att laga mat. Vi har precis lagt till en del av Nya Skånska Kökets recept på vår meny, bland annat Fiskpuddingen, säger Johan Liljegren, köksmästare Restaurang Thott’s.

Mikael Aru, styrelsens vice ordf, avtackades av styrelsens ordförande Göran Tunhammar och Skånes Livsmedelsakademins VD Lotta Törner.
– De kommande 10 åren kommer 40 procent av arbetskraften att bytas ut. Konkurrensen om arbetskraften hårdnar. För att attrahera de vassaste hjärnorna och de största talangerna måste livsmedelsbranschen rekrytera kunniga, engagerade och drivna människor, säger Mikael Aru som uppmanade skånska livsmedelsföretag att fortsätta arbetet att locka starka framtida stjärnor och skapa en miljö som gör att dessa personer vill stanna kvar och utveckla både sig själva och branschen.

I Danmark har det skett en dryckesrevolution på ölmarknaden som tidigare dominerats av stora multinationella företag. Nu efterfrågar konsumenterna ölsorter från mindre, lokala bryggerier vilket inneburit att mikrobryggerierna som sätter innovation med tradition i fokus växer till antalet och öl är inte längre en törstsläckare utan en upplevelse. Kissmeyer tror på en ökad individualisering och en utveckling mot ultra premium öl. Han ser en liknande utveckling i Sverige.

Roy Blad, arbetar bland annat i Livsmedelsakademins verksamhetsområde Måltidsglädje (för äldre och på sjukhus), visade exempel på hur han med hjälp av enkla hjälpmedel – kryddor, kolorit, soja, fonder – och med ett öppet kreativt sinne för matlagning och olika ingrediensers konsistenser kan skapa vackra och goda rätter för personer med tugg- och sväljsvårigheter. Under 2012 kommer Roy Blad att fortsätta arbeta i Måltidsglädje.

Stefan Wieloch är ICA-handlare i Båstad och medlem i Livsmedelsakademins Handlarnätverk som utvecklat butikskoncept Smaka på Skåne Närodlat och Noga utvalt. Mikael inspirerade med sin kunskap om hur man som handlare kan påverka och erbjuda sina kunder ett brett sortiment av närodlade produkter. Under vecka 22 kommer för övrigt ytterligare 25 butiker att lansera Smaka på Skåne Närproducerat och Noga utvalt.

För ytterligare frågor, kontakta:

Lotta Törner, VD Skånes Livsmedelsakademi. Tel: 0727-41 58 55.
E-post:lotta.torner@livsmedelsakademin.se