Världskänd internationell ostjätte senaste partnern

Världskänd internationell ostjätte senaste partnern

Bel Nordics, dotterbolag till en av världens största osttillverkare Bel Group, intresse för Livsmedelsakademin väcktes i samtal med andra partnerföretag. Det är möjligheten att diskutera gemensamma utmaningar med kollegor i branschen som är mest intressant.

– Det VD-nätverk som Skånes Livsmedelsakademi byggt upp är spännande och något som jag tror att vi kommer att ha stor nytta av. Det är ganska unikt att kollegor som ofta också i någon form konkurrerar ges en arena att mötas på för att diskutera branschfrågor. Initiativet till ett handlarnätverk är givetvis något som också intresserar, säger Bel Nordics VD Anna Katarina Bergsten.

Bel Nordic i Helsingborg hanterar och ansvarar för några av marknadens mest kända varumärken för ost som Boursin, Cantadou, BabyBel och Den Skrattande Kon. Det är bara sedan drygt fem år tillbaka som Bel-gruppen började bygga på nordisk basis med satsning på alla de nordiska länderna. Företaget har ett eget kontor i Norge och tillsammans med en annan partner till Skånes Livsmedelsakademi – Bring – har man byggt upp ett nordiskt lager i Staffanstorp, som servar alla länderna.

Som del av en världsomspännande koncern finns många möjligheter till en spännande karriär som anställd. Anna Katarina Bergsten är ändå mycket intresserad av det arbete som Livsmedelsakademin lägger ned på att öka livsmedelsnäringens attraktionskraft.

– Vi är inte mer än ett 15-tal anställda idag, men vi vill ha de bästa krafterna och vi kan erbjuda en spännande och internationellt danande miljö. Därför känns det bra att kunna ta del av de olika arrangemang Livsmedelsakademin deltar i riktade mot studenter och ungdomar.

Skånes Livsmedelsakademis VD Lotta Törner är nöjd med att ha fått Bel Nordic som en partner.

– Bel Nordics internationella lednings- och marknadsföringsorganisation kan ge värdefulla inblickar för många av våra partners som tittar på att expandera utanför Skåne och Sverige.