SkiStar kraftsamlar för att bevara de vita vintrarna och minska klimatutsläppen fram till 2030

SkiStar, fjällturismbolaget som är marknadsledande i Skandinavien inom alpin fjällturism, uppmanar till att minska klimatutsläppen för att bevara de vita vintrarna även i framtiden. Genom att engagera gäster, samarbetspartners och intresserad allmänhet vill bolaget skapa drivkraft för klimatomställning. SkiStar uppmanar alla att delta i deras hållbarhetsinsatser för att göra mer medvetna val och bidra till att minska klimatutsläppen. Genom att arbeta tillsammans kan vi bevara de vita vintrarna och säkerställa att snöupplevelserna förblir en del av vår framtid.

- Vi är stolta över att kunna presentera vårt engagemang för att minska klimatutsläppen och skapa en mer hållbar framtid, men vi vet att resan bara har börjat och att vi har mycket kvar att göra. Genom att berätta om våra klimatmål och vägen dit hoppas vi kunna inspirera våra gäster, samarbetspartners och den intresserade allmänheten. Tillsammans kan vi göra verklig förändring för att bevara de vita vintrarna, säger Fanny Sjödin, Hållbarhetschef på SkiStar.

SkiStar har redan vidtagit åtgärder för att minska sin miljöpåverkan och har implementerat flera initiativ för att nå sina klimatmål. Några av initiativen är:

• Minskat sitt direkta utsläpp med 86% sedan 2015.
    • SkiStar hela pistmaskinsflotta drivs av förnybar diesel (HVO 100).
    • Redan våren 2022 körde SkiStar världens första eldrivna pistmaskinen som är i drift i Sälen.
    • Beställt 100 av världens första eldrivna serietillverkade elsnöskoter
    • Är engagerade och aktiva på både nationell, regional och lokal nivå vad gäller infrastrukturen på, till och från destinationerna.
    • På plats på destinationerna har antalet laddstolpar fördubblats
    • Arbetar aktivt med att energieffektivisera sin verksamhet så som uppvärmning och och snöproduktion. Genom ett automatiserat system för snöproduktionen produceras snön när väderförhållandena är som mest optimala. Det gör att större mängder produceras under en kortare period, vilket gjort att energikonsumtionen för att producera snö kunnat minska under de senaste tio åren.

-Vi är långt ifrån klara, men vi har en tydlig plan och har gjort betydande framsteg. Vi har tagit ett helhetsgrepp på klimatområdet och engagerar oss i gästernas transport till våra destinationer. Redan 2015 var vi en pionjär inom branschen genom att börja använda förnybar diesel (HVO 100) i våra pistmaskiner och från säsongen 21/22 innefattar det hela pistmaskinsflottan. Genom ny teknik för att minska vår bränsleanvändning, energieffektiviseringar och ökad resurseffektivitet har vi minskat utsläppen från den egna verksamheten med 86 (84) procent mot 2015. Vi är fast beslutna att fortsätta vår resa mot en mer hållbar framtid och vi ser fram emot att samarbeta ännu mer med våra gäster, samarbetspartners och den breda allmänheten för att göra en verklig skillnad, tillägger Fanny Sjödin.

Klimatmålen har godkänts av Science Based Targets (SBT), ett initiativ grundat 2015 av FN:s Global Compact och Världsnaturfonden. Godkännandet från SBT visar att SkiStar:s klimatmål är i linje med vetenskapligt baserade riktlinjer för att bekämpa klimatförändringar samt och att klimatmålen utvecklats för att uppfylla målsättningarna i Parisavtalet. Detta gör SkiStar till ett av få företag i branschen som har fått sina klimatmål godkända av SBT.

Enligt de fastställda klimatmålen kommer SkiStar att reducera sina totala utsläpp med 50% till 2030. Detta innebär en betydande minskning av företagets koldioxidutsläpp och en starkare satsning på hållbarhet och miljövänlig drift. Här finns detaljerad information om SkiStars klimatmål och vägen dit >

För mer information:

Fanny Sjödin, Hållbarhetschef SkiStar