​SPP 2017: hög avkastning och starka inflöden

​SPP 2017: hög avkastning och starka inflöden

SPP levererade god avkastning till sina kunder i både fondförsäkring och sparande med garanti. SPPs konkurrenskraftiga erbjudande bidrog till ytterligare ett starkt år med inbetalda premier som ökade kraftigt.

SPPs kunder som har sparande med garanti kan sammanfatta även 2017 som ett bra pensionsår. Avkastningen för en typkund i arbetslivet landade på 11,1 procent och för en typkund som nått pensionsålder på 6,5 procent.

– Portföljen levererade över hela linjen. Aktier, med tillväxtmarknader i spetsen, samt våra fastigheter gav de största positiva bidragen till den starka avkastningen, säger Staffan Hansén, vd SPP.

De inbetalda försäkringspremierna till SPP ökade med 11,2 procent under året och det förvaltade pensionskapitalet steg till 170 miljarder kronor. Nettoinflödet till systerbolaget SPP Fonder landade på 10,4 miljarder kronor, vilket motsvarar 9,2 procent av de totala inflödena på den svenska fondmarknaden. Fondkapitalet steg till 178 miljarder kronor.

– SPP växer på alla fronter. Vårt uthålliga fokus på hållbart sparande har varit en stark drivkraft till inflödena, och intresset för vår fossilfria fondfamilj är glädjande starkt, säger Staffan Hansén och tillägger:

– Ett fint kvitto på vårt hållbarhetsarbete är att SPP/Storebrand under World Economic Forum utsågs till världens mest hållbara försäkringskoncern för fjärde året i rad av Corporate Knights.

Med lanseringen av chatboten Gajda tog SPP i december ett viktigt steg framåt för att förbättra den digitala kundupplevelsen.

– Med Gajda kan företagen på ett enkelt och lekfullt sätt lyfta värdet av tjänstepensionen som förmån för sina medarbetare. Företaget kan även hjälpa medarbetarna att löpande säkra upp att de har exempelvis rätt skydd för efterlevande, och styra dem vidare till andra informationskällor för att få ett helhetsgrepp om sin pension. Det är helt unikt, avslutar Staffan Hansén.

SPP redovisar ett resultat före skatt om 608 miljoner kronor för 2017 jämfört med 649 miljoner kronor för motsvarande period 2016. SPPs totala förvaltade kapital uppgick per den 31 december 2017 till 170 miljarder kronor (162). Inbetalda premier mellan januari och december uppgick till 8 347 miljoner kronor (7 507). Solvenskvoten för SPP var per den 31 december 165,3 procent.

Sparande med garanti har för en typkund i arbetslivsfasen avkastat 11,1 procent, och för en typkund som uppnått pensionsålder 6,5 procent. Avkastningen för fonden SPP Mix 80 i fondförsäkring, representativ för sparare i arbetslivsfasen, uppgick till 10,1 procent. Avkastningen i SPP Mix 20, representativ för sparare i pensionsålder, uppgick till 3,1 procent.

Historisk avkastning är inte någon garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.

SPP erbjuder rådgivning och ett brett sortiment av spar- och pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. SPPs hemsida www.spp.se