Johanna Lundgren Gestlöf, Hållbarhetschef SPP

SPP lanserar Hållbarhetskartan – "en unik tjänst för att visualisera pensionens hållbarhetsnivå"

Idag lanseras "Hållbarhetskartan" - SPPs tjänst för såväl dig som företagskund som anställd, som vill få bättre översikt och följa upp hållbarheten i pensionssparandet. Syftet med Hållbarhetskartan är att med hjälp av konkret hållbarhetsdata underlätta för SPPs kunder att fatta medvetna beslut kopplat till tjänstepensionen.

Hållbarhetskartan är nästa steg i SPPs arbete med att främja ett mer hållbart pensionssparande. I oktober 2020 lanserades "Ert Klimatavtryck"* där SPPs företagskunder kan se klimatavtrycket för sina anställdas samlade tjänstepensionssparande i SPPs fonder, och i mars lanserades möjligheten för företagskunder att se hur stor del av deras pensionssparande som ligger i de två mest hållbarhetsfokuserade kategorierna enligt EU:s Disclosureförordning.

- Nu utökar och tillgängliggör vi mer hållbarhetsdata kopplat till pensionen, kommenterar Johanna Lundgren Gestlöf, hållbarhetschef på SPP.

I Hållbarhetskartan kan nu både företag och individer som är kunder hos SPP få en samlad överblick över fyra konkreta nyckeltal: Andel fossilfria fonder**, klimatavtrycket för deras samlade pensionssparande, andel hållbarhetsfokuserade fonder enligt EU:s Disclosureförordning och total hållbarhetsnivå utifrån etiska, sociala och miljömässiga faktorer. Samtliga nyckeltal beräknas utifrån kundens samlade pensionssparande hos SPP.

– Med Hållbarhetskartan får våra företagskunder konkret hållbarhetsdata att använda i både års- och hållbarhetsredovisningen. Detta är nyckeltal som kan användas för att visa kunder, anställda och andra intressenter att företagets hållbarhetsarbete även inkluderar en av de största personalkostnaderna – pensionsinvesteringarna.

Enligt en undersökning av SPP vill nio av tio anställda att tjänstepensionen ska vara hållbar. Med Hållbarhetskartan kan du som arbetsgivare visa de anställda att företaget integrerar tjänstepensionen i hållbarhetsarbetet, menar Lundgren Gestlöf.

– Vår förhoppning är att företagskunder ska använda dessa nyckeltal till att förstärka attraktiviteten i deras förmånspaket och employer branding, i syfte att både locka och behålla talanger.

Även individkunder med rådgivning hos SPP kan nu få tillgång till deras personliga Hållbarhetskarta.

– Vi vet att hållbart sparande kan vara en djungel av olika begrepp. Samtidigt vill allt fler ha en trygghet i att veta att deras pensionssparande omfattas av krav gällande social, etisk och miljömässig hållbarhet. I Hållbarhetskartan får du som kund en översikt på hela ditt sparande hos SPP, och slipper leta information om varje enskild fond, säger Lundgren Gestlöf och fortsätter:

– Du får helt enkelt en sammanfattning där du kan se om du är nöjd med den totala hållbarheten i dina val eller inte.

I dagsläget kan SPPs kunder följa upp fyra nyckeltal i Hållbarhetskartan. I takt med att tillgången och tillförlitligheten i hållbarhetsdata ständigt förbättras kommer Hållbarhetskartan utökas med ytterligare nyckeltal.

– Vår ambition är och förblir att erbjuda dig som kund en så bra översikt och kontroll över hållbarheten i pensionen som möjligt, så att du som kund kan fatta medvetna och modiga val.

Här kan du läsa mer om Hållbarhetskartan.

*Ert K
      limatavtryck visar koldioxidintensiva bolag kunden har investerat i. Här ingår också data för hur mycket lägre det klimatavtrycket är än ett jämförbart sparande utan hållbarhetskrav.

**En fossilfri fond definieras i detta nyckeltal som en fond som inte investerar i företag som får mer än 5% av sina intäkter från produktion eller distribution av fossila bränslen. Undantag kan göras i vissa fonder för bolag som är i linje med Parisavtalet genom exempelvis hög andel förnybart och minskad andel fossilt.

SPP erbjuder rådgivning och ett brett sortiment av spar- och pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. SPPs hemsida www.spp.se