Transformativt ledarskap är bra för städarens karriärstrappa

Transformativt ledarskap är bra för städarens karriärstrappa

Jag var på en ledarskapsdag den här veckan men många fantastiska och inspirerande chefer, ja en riktig magisk inspirationsdag där jag fick med mig massor av nytt i bagaget som jag tänkte dela med mig av.

Vad diskuterades? Jo bland annat transformativt ledarskap.

Vad är då transformativt ledarskap?

Transformativt Ledarskap är en ledarskapsmodell som bygger på att ledaren involverar medarbetare i utvecklingen av verksamheten.

Begreppet Transformativt ledarskap stiftades av James Macgregor Burns i boken Leadership 1978:

”Ledare och medarbetare lyfter varandra till en högre nivå av engagemang och värderingar.”

Konceptet är välbeforskat och har befäst sin position som världens mest effektiva ledarskapsmodell. Den som varit mest tongivande i vidareutvecklingen är Bernard M. Bass som definierade de fyra huvudkomponenterna i transformativt ledarskap:

• Agera förebild – vara äkta, genuin, sann, verklig, tillförlitlig, pålitlig, säker, trovärdig
  • Inspirerande motivation – att kunna ingjuta mod hos andra, att skapa en känsla av sammanhang med ett tydligt syfte
  • Intellektuell stimulans – värdesätter självständighet och kreativitet i sitt team samt involverar medarbetaren i beslutsprocesser och problemlösning
  • Individuell omtanke – att visa ett genuint intresse för medarbetaren, vad de vill åstadkomma och var de är på väg i sin karriär

Kommer ni ihåg krönikan för två veckor sedan då vi pratade om karriärstrappan för städare? Jag tycker att den här formen av ledarskap är som klippt och skuren för att kunna stödja städarens möjligheter till karriär om det finns ett sådant intresse. Men överlag finner jag denna form av ledarskap väldigt tilltalande och ett ledarskap som ligger i tiden. Varför?

Jo därför…för att kunna utveckla våra städorganisationer behövs fler medarbetare som kliver fram med idéer, initiativ och som drar i viktiga frågor. Det behövs mer snurr, mera driv, ökat engagemang och ett ökat samarbete. Det behövs mod att ompröva och att tänka nytt, det behövs nyfikenhet och innovativt tänkande.

Det är ju tillsammans med våra medarbetare som vi skapar, driver och utvecklar verksamheten.

Jag tycker det sammanfattar att ett gott ledarskap handlar om lyfta andra till nästa steg i utvecklingstrappan.

Carina Boman Helgesson