Frida Nilsson, Karoline Nordefors, Lina Skandevall, Lotta Bonthelius, Sofia B Olsson, Titti Qvarnström och Charlotta Ranert på Stellagalsn Forum på Folk Mat & Möten i Malmö.

Gastronomins kvinnor kräver jämställdhet

”Vi måste hela tiden ställa oss frågan varför vi inte kommit längre. Det är ju märkligt att vi vet hur det ser ut på månen eller hur man tar fram ett supervaccin. Men vi vet inte hur vi ska uppnå jämställdhet…!
Chefer, politiker, ledare – alla är skyldiga att ställa sig frågan varför det fortfarande är så ojämlikt i många branscher.”

Så inleddes Stellagalans Forum 26 april av moderator Karin Adelsköld, som också berättade om sina egna erfarenheter i den mansdominerade tech-branschen och inom stand up comedy.

Se hela sändningen från forumet här

I den första panelen diskuterade Frida Nilsson och Karoline Nordefors om tävlande.
– Det är ett lågt ledarskap i restaurangbranschen, och väldigt få kvinnliga förebilder i krogköken, menade Frida Nilsson, idag Concept & Quality development Head Chef på ESS Group.
– Media är också med och skapar bilden av att det är män som är kockar på riktigt. Man ska le supermycket och gärna sätta på sig ett förkläde, medan männen alltid framställs med professionell utrustning. Frida, som själv tagit sig till final i Kockarnas kamp, konstaterade att män som tävlar ofta har en chef och ett team bakom sig.

– Fokus behöver inte vara på att vinna när man tävlar, framhöll Karoline Nordefors, idag juryordförande för World’s 50 Best Bars i Norden och framgångsrik tävlande bland annat i White Guide Senior.
– Det handlar om att skaffa sig erfarenheter. Och att vara passionerad i det man gör.

Lotta Bonthelius startade för 20 år sedan det kvinnliga kocklaget Team Milko, som tävlade i två OS och ett VM. Hon berättar att många av de kvinnor som då bröt vallen, idag är besvikna över att förhållandevis lite har hänt.
– För att det ska hända något måste vi dela med oss av våra nätverk och söka stöd och hjälp av dem som har erfarenhet, män som kvinnor.

Lina Skandevall på Företagarna
berättade att bara 25 procent av alla företag i restaurangbranschen drivs av kvinnor.
– Det är katastrofsiffror rent allmänt i Sverige. Vi har ett rykte om att ligga bra till vad det gäller jämställdhet, men faktum är att vi ligger sämre till än EU vad det gäller entreprenörskap.
Hon berättade också att kvinnor är sämre på att be om hjälp, att ta in pengar och också har svårare att få lån och att ses som trovärdiga.
Mer om läget för kvinnors företagande kan man läsa här

I den följande panelen delade Titti Qvarnström, kock och verksamhetsledare på Folk Mat & Möten, och entreprenören Charlotta Ranert med sig av sina erfarenheter av att starta och driva företag.
– Jag ville framför allt ha ägandeskapet över mitt eget namn och mitt arbete, berättade Titti. Det är inte så svårt att starta företag, det kan man göra på en eftermiddag. Det kan vara jobbigt och spännande men ger mycket frihet.
Titti menade också att vi måste inse hur indoktrinerade vi är och ifrågasätta varför vi värderar män och mäns arbete mycket högre än vårt eget. Varför vill vi spontant anställa en man istället för en kvinna?
– Den senaste tidens fokus på våld mot kvinnor visar ju tydligt att kvinnor är mindre värda än män.

Charlotta Ranert har drivit upp sitt lokala projekt Madamilen i Skanör till företaget MovEat som idag finns i hela Sverige och nu vill ut världen. Hon menar att vi ska sikta högre.
– Man ska omge sig med människor som är bättre än man själv, som kan annat än man själv. Och sen måste vi bli bättre på att prata pengar och kräva vinst och lönsamhet. Var lite modig och våga misslyckas!

Sofia B Olsson, kökschef och operativ chef på restaurang Vrå startade det så kallade 65-uppropet* hösten 2020.
– Jag ville stötta de som hade vågat vittna om övergreppen och var rädd att skandalen på Operakällaren skulle försvinna som en enskild företeelse igen.
Sofia berättar att hon själv har en trygg position och en bra chef, som gjorde att hon vågade sätta igång uppropet.
– Vi fick stort stöd. Jag var förvånad att det också var många män, före detta kockar, som hörde av sig och stöttade. De berättade att det var precis den där sexismen som var anledningen till att de bytte till andra jobb.
Nätverket bakom 65-uppropet har nu börjat samarbeta med Visita och HRF för att bygga trygga organisationer.
– Det finns massor med duktiga hantverkare i branschen som inte vet något om ledarskap fastän de är chefer.
– Jag älskar restaurangbranschen så himla mycket, vi är starka och tuffa och vi måste rikta den kraften åt rätt håll. Alla restauranger behöver se om sin framtid efter pandemin – varför inte ta tillfället att skapa en sund och jämställd bransch?

Forumet genomfördes med stöd från Malmö Stad och Event in Skåne.

----------
*65-uppropet publicerades i Svenska Dagbladet efter tidningen ETC avslöjande om sexuella trakasserier på Operakällaren i Stockholm.

Stellagalan har skapat en plattform för samarbete kring en jämställd bransch. Vi synliggör de mest meriterade och ambitiösa kvinnorna och bygger broar mellan mentorer och unga i branschen. Genom att lyfta förebilder har vi inspirerat och stärkt nya generationer. Teamet bakom Stellagalan arrangerar en årlig gala, ett jämställdhetsforum samt debatter och möten i olika sammanhang. Stellagalan är Change Innovators, med jämställdhet inom gastronomin som mål.

Våra partners är Menigo, A house, Visita, Omaka, The Absolut Company, Vega, Svenskt Kött, J A Sundqvist, MSC Marine Stewardship Council, The Wine Agency och Vinunic, Skånemejerier, Segers, Event in Malmö, Malmö stad och Malmö Chokladfabrik.