Sven Hagströmer utsedd till Årets Stellastjärna

Sven Hagströmer utsedd till Årets Stellastjärna

Den nya utmärkelsen Årets Stellastjärna delades ut på Älvsjömässan i samband med GastroNord tisdagen den 10 april. Utmärkelsen gick till Sven Hagströmer, entreprenör, filantrop och styrelseproffs. Motiveringen lyder "Vår kandidat har ett starkt genusperspektiv i allt han företar sig. Han har på så sätt skapat en inkluderande arbetsmiljö inom de verksamheter han verkar. Dessutom har han arbetat kontinuerligt och konsekvent med jämlikhet samt jämställdhet under en längre tid och insatserna av hans arbete har haft positiv och varaktig inverkan på samhället i stort. Sven Hagströmer har varit med och grundat organisationer som Berättarministeriet, Läxhjälpen, Järvaveckan, Raoul Wallenberg Academy samt stiftelsen AllBright, som arbetar för fler kvinnor på ledande positioner i näringslivet."

- Sven Hagströmer har arbetat kontinuerligt och konsekvent med frågan under en längre tid. Insatserna av hans arbete har haft positiv och varaktig inverkan på samhället i stort. Sven har ett starkt genusperspektiv i allt han företar sig och har på så sätt skapat en inkluderande arbetsmiljö för den verksamhet som han verkar i, säger Anette Rosvall, talesperson för Stellagalan.

Det var alltså Sven Hagströmer som fick ta emot Stellagalans nyinstiftade utmärkelse Årets Stellastjärna (ser kriterier nedan). Stellagalans styrelse hade tagit fasta på Svens långsiktiga engagemang i sociala projekt med fokus på mångfald, kultur och jämställdhet. Med sitt diplom i hand och med ett stolt leende på läpparna sa Sven Hagströmer:
– Jag är mycket stolt och tacksam för utmärkelsen " Årets Stellastjärna". Den sätter ytterligare fokus på Stellagalans viktiga arbete och även mitt långsiktiga arbete för jämlikhet och hållbarhet även om vi verkar inom olika branscher.

Med på scenen på GastroNord var även moderator Elinor Falkman expert på retorik, kommunikation och storytelling. Efter intervjun med den kompetenta vinnaren kunde den intresserade publiken diskutera den viktiga frågan vidare i det mingel där Stellagalans partners bjöd på dryck och snacks. Stellagalans styrelse fick även möjlighet att presentera sin nya lokalpartner Sergel HUB där årets gala kommer att hållas den 7 oktober 2024. Målet med Stellagalans Forum är alltid att sprida kunskap och tipsa om goda exempel för arbetet med den viktiga frågan om jämlikhet och jämställdhet.

Kriterier för Årets Stellastjärna:
Årets Stellstjärna är ett genusneutralt pris som belönar jämlikhetsarbete. Personen, personerna eller organisationen som Stellagalans styrelse väljer ut ska ha gjort en betydande insats för att främja jämlikhet och inkludering inom sitt verksamhetsområde. Kandidatens arbete exemplifierar en icke-diskriminerade och inkluderande syn. Styrelsen har lagt särskild vikt vid innovativa och kreativa metoder för att främja den viktiga frågan. Kandidaten bör ha engagerat sig i samhällsdebatten kring jämlikhetsfrågor, aktivt deltagit i diskussioner och evenemang för att sprida medvetenhet. Kandidaten bör ha arbetet för att främja mångfald och inkludering generellt. Kandidaten bör vara en förebild för det långsiktiga åtagandet för att främja jämlikhet och inkludering. Det är även önskvärt att kandidaten har fått stöd och erkännande från sina kollegor och branschaktörer för sitt arbete.

Stellagalan är Change innovators med jämlikhet och jämställdhet inom gastronomin som mål. Stellagalan har skapat en plattform för samarbete kring denna fråga. Där synliggör vi branschens mest meriterade och ambitiösa kvinnor, samt bygger nätverk för mentorer och nya i branschen. Genom att lyfta förebilder har vi inspirerat och stärkt nya generationer. Teamet bakom Stellagalan arrangerar förutom den årliga galan ett forum samt debatter, samtal och möten i olika sammanhang.

Våra partners är Menigo, Sergel HUB, Skånemejerier, Provinum, Gårdsfisk, Vingruppen, The Absolut Company, Werners Gourmetservice, Vinunic och J A Sundqvist.

Stellagalans styrelse består av AnnaAntonia Schauerman, Anette Rosvall, Anita Lindström, Ella Nilsson, Ida Ström, Karoline Nordefors och Maja Berthas.