Rapporten i sin helhet bifogas som PDF.

Ett grönare och kapacitetsstarkare Arlanda gör det möjligt att stänga Bromma

Det finns stora samhällsnyttor i att flytta Brommas flygtrafik till Arlanda. Istället bör marken där Bromma stod bebyggas med bostäder och kontor. En förutsättning för att det ska kunna ske är att en grön satsning på elflyg och ökat kollektivtrafikresande till och från flygplatsen genomförs skyndsamt.

Det visar en helt ny rapport som Stockholms Handelskammare släpper i dag.

- Vi ser att den kapacitet som Bromma flygplats erbjuder bör flyttas till Arlanda. För att det ska vara möjligt krävs först en ny rullbana som kan ge Arlanda högre kapacitet, särskilt för kommande elflyg, samt att det säkerställs ett effektivare och större kollektivt resande till och från flygplatsen, säger Carl Bergkvist.

Elektrifiering av inrikesflyget kommer att få till effekt att antalet starter och landningar ökar. Det som en naturlig effekt av att eldrivna flygplan kommer ha en avsevärt lägre passagerarkapacitet.

Beräkningarna visar att det är sannolikt att Arlanda slår i sitt nuvarande totala kapacitetstak under 2030-talet när elflyget börjar ta marknadsandelar av inrikestrafiken. Skulle Bromma stängas i förtid – utan att en fullgod kapacitet garanterats på Arlanda – riskerar den gröna omställningen av flyget därför försvåras.

Stockholms Handelskammare presenterar i rapporten nya prognoser som visar att flyget troligtvis återhämtat sig från covidpandemins effekter mot mitten av 2020-talet. För att inte regionen och Sverige ska drabbas av kapacitetsunderskott är det därför viktigt att inte avveckla Bromma utan att fullgod kapacitet garanteras på Arlanda.

– Introduktionen av elflyg på svenska inrikesmarknaden kommer ske under andra halvan av 2020-talet. Om vi inte har kapacitet för den ökade mängd starter och landningar det medför kommer omställningen försenas – och det vore ödesdigert för klimatet och vår förmåga att göra flyget grönt, säger Carl Bergkvist.

Därför föreslår Stockholms Handelskammare att Arlanda får en ny grön rullbana där flygplan med mycket begränsade eller obefintliga utsläpp prioriteras. Under en övergångsperiod kan plan som har högsta möjliga inblandning av biobränsle tillåtas tillsammans med elflygplan.

För att ytterligare förstärka den gröna omställningen föreslår Stockholms Handelskammare att åtgärder som grön förtur vid slot-tilldelningen och grön prioritering av uppställningsplatser på Arlanda bör utredas och att svensk biomassa reserveras för förnybart biodrivmedel.

Det kollektiva resandet till flygplatsen förstärks genom att staten friköper Arlandabanan och att ytterligare satsningar görs för att förstärka flygbussarna.

- Klimatfrågan är en av vår tids stora ödesfrågor och måste därför ha tungt genomslag när prioriterar för framtidens flygresande. Därför vill vi se ett samlat grepp som styr mot bättre bränslen, elektrifierat inrikesflyg och mer kollektivt resande samtidigt som flygets viktiga roll att överbrygga stora avstånd kan upprätthållas, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare.

Genom dessa satsningar skapas möjligheten att integrera Brommas flygkapacitet i Arlanda. Samhällsrådgivarna Ramboll har på uppdrag av Stockholms Handelskammare beräknat de samhällsekonomiska nyttorna med att frigöra marken som Bromma flygplats i dag belägger.

Stockholms Handelskammares slutsats från analysen är att en flytt av Bromma ger samhällsnyttor i storleksordningen 44 miljarder kronor. Dessutom tillkommer en regionalekonomisk effekt på 5–15 miljarder kronor årligen.

- Vi bedömer att det går att frigöra Brommas mark och få tydligt positiva effekter av det, men det kräver att man först fattar nödvändiga beslut för att kunna flytta över den trafiken till Arlanda. Då behöver Arlanda får en ny rullbana, bättre terminalkapacitet, snabbare resor till och från flygplatsen och att Brommas viktiga roll för exempelvis ambulansflyg, affärsflyg och regeringsflyget kan säkerställas på Arlanda, säger Carl Bergkvist.

Markus Sjöqvist