Färdriktning för en starkare Stockholmsregion

Stockholm är en av de huvudstäder som växer snabbast i Europa. Stockholm konkurrerar globalt om talang, företag och investeringar. Den internationella konkurrensen gör att vi måste ha ett snabbt fotarbete. Handelskammaren har därför tagit fram ett nytt Framtidsprogram som pekar ut en färdriktning för hur regionen kan bli starkare.

Under drygt ett års tid har Handelskammaren haft en fördjupad dialog med sina 2 000 medlemsföretag om hur huvudstadsregionen även fortsättningsvis ska vara attraktiv och konkurrenskraftig för människor och företag. Detta har mynnat ut i en framtidsagenda med konkreta förbättringsåtgärder.

- Stockholms befolkning växer med två bussar varje dag. Efter decennier av underinvesteringar i bostadsbyggande, infrastruktur och kollektivtrafik krävs nu viktiga politiska beslut och stora investeringar för att huvudstadsregionen ska fortsätta att vara attraktiv för människor och företag, säger Maria Rankka, vd Stockholms Handelskammare.

- Kampen om att locka de främsta talangerna i världen till Stockholm är hård. Därför måste vi arbeta med att förbättra individklimatet i regionen och därmed går det inte att runda det faktum att vi har höga marginalskatter. Det är även dags att genomföra en storskalig utbyggnad av cykelbanor i hela Stockholms län. Cykel kommer i framtiden att bli ett allt viktigare komplement till övriga trafikslag, avslutar Maria Rankka.

Tio viktiga punkter ur programmet:

• Bygg klart ringleden runt Stockholm genom att påbörja östlig förbindelse.
  • Bygg fler och säkrare cykelbanor i hela Stockholms län.
  • Bygg ut tunnelbanan ytterligare. Till att börja med till Täby och Lidingö.
  • Verka för att ett utländskt toppuniversitet etablerar sig i huvudstadsregionen.
  • Marknadsför och stärk Stockholm som finansiellt centrum. Se till att Stockholm blir ett av Europas fem främsta finansiella centrum 2020.
  • Inför engelska som officiellt språk.
  • Bygg staden tätare, högre och friare. Genomför Bokriskommitténs förslag för ökat byggande, www.bokriskommitten.se. Fokus bör bland annat vara att öka rörligheten på bostadsmarknaden genom att sänka reavinstskatten. För att skapa en bättre fungerande bostadsmarknad måste den även omregleras.
  • Bygg ihop Stockholm och Uppsala. Börja med att bygga fyra järnvägsspår längs hela sträckningen.
  • Ge stadsmiljön nytt liv genom att utveckla torg och ”pocketparker”.
  • Låt alla elever i Stockholms län få lära sig programmering.

Framtidsprogrammet och resten av punkterna kan läsas på www.chamber.se.

Kontakta Andreas Åström, kommunikationschef på Stockholms Handelskammare, för mer information 073-633 55 55.

Markus Sjöqvist