Fyra förslag på åtgärder presenteras i rapporten "Hårda fakta - så segregerat är Stockholm"

Stockholms Handelskammare har nu släppt rapporten ”Hårda fakta”.

Syftet är att ge en god faktabas för vilka som bor i Stockholms läns utsatta områden och hur deras livssituation ser ut.

Skulle Sveriges alla utsatta områden vara en egen stad skulle det vara Sveriges tredje största stad, nästan med samma befolkningsmängd som Göteborg. Då är det viktigt att vi har ordentligt med kunskap om dessa områden, säger Maria Rankka, vd på Stockholms Handelskammare.

En tydlig slutsats från rapporten är att befolkningen i de utsatta områdena är ung i dubbel bemärkelse. Bara i Stockholms län finns 25 utsatta områden, var av 7 klassas som särskilt utsatta av polisen, med en befolkning på drygt 250 000 personer.

Av dessa är 90 000 personer under 26 år. I genomsnitt är 36 procent i de utsatta områdena unga under 26 år, jämfört med 31 procent i övriga länet.

I Rinkeby Tensta är 42 procent under 26 år.

- Vi ser också att bland utlandsfödda har hälften varit i Sverige en kortare tid än tio år. Det är alltså ung befolkning och många som varit kort tid i landet. Det ställer höga krav på en betydligt bättre fungerande integration, säger Maria Rankka.

Av rapporten framgår även att utbildningsnivån i de utsatta områdena är betydligt lägre än i övriga länet. Rapporten visar även på en lägre andel i förvärvsarbete, en lägre representation kvinnlig representation på arbetsmarknaden och svagare köpkraft i de utsatta områdena.

- Det finns flera stora utmaningar som vi anser att politiken måste ta tag i omgående. En större trygghet är ett absolut måste för det lokala näringslivet som ska skapa jobb i området, men vi tror också att man måste tillsätta en haverikommission för skolan och göra mer för att kvinnor antingen ska bli en del av arbetsmarknaden eller starta företag, säger Maria Rankka.

Stockholms Handelskammares förslag:

1. Skapa en skola som fungerar

Handelskammaren föreslår att staten tillsätter en kriskommission med fokus på grundskolorna i de utsatta områdena. Kommissionen bör studera vilka internationella erfarenheter som finns och ge förslag på olika lösningar.

I kommissionens uppdrag bör också ingå att analysera om statens och kommunens verktyg för att stänga skolor som under en längre tid inte klarat att ge likvärdig utbildning och hög behörighetsgrad till gymnasiet är tillräckligt effektiva.

2. Skydda företagen

Handelskammaren föreslår ett antal satsningar för att bekämpa de kriminella strukturerna i de utsatta områdena. Polisen måste stärka sin närvaro. Kommunerna måste också anställa ordningsvakter. Handelskammaren föreslår därtill ett finansiellt stöd till företag som önskar kameraövervakning och tysta larm. Företagen behöver också hjälp med att övergå till kontantlös verksamhet och samarbeten och avtal med teknik- och säkerhetsbranschen behöver.skapas.

3. Fler kvinnor i arbete

Handelskammaren anser att satsningar behöver göras för att främja kvinnligt företagande och deltagande på arbetsmarknaden.

4. Integrerade bostadsområden

Handelskammaren anser att det bör skapas förutsättningar för att locka tillbaka köpstarka och välutbildade till de utsatta områdena genom att blanda upp bostadsbestånden och bygga nytt i en högre prisklass.

Markus Sjöqvist