Handelskammaren: ”Regeringen stryper Sveriges jobbmotor”

Handelskammaren: ”Regeringen stryper Sveriges jobbmotor”

Statsminister Stefan Löfven uppger att regeringen avser att gå vidare med förändringar i systemet för kostnadsutjämning. Det skulle inte bara drabba huvudstadsregionen utan också riskera Sveriges tillväxt.

- Med detta förslag riskerar regeringen att strypa Stockholm, Sveriges tillväxtmotor. Det är ett ogenomtänkt förslag med sällsynt dålig tajming. Det finns tydliga tecken på att ekonomin i huvudstadsregionen börjat svalna och det sker i ett läge där Stockholm, som under många flera år agerat draglok för jobben, redan plågas av såväl en kompetenskris och en dysfunktionell bostadsmarknad, säger Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms Handelskammare.

I Stockholms Handelskammares remissvar på ”Lite mer lika. Översyn av kostnadsutjämningen för kommuner och landsting (SOU 2018:74)” avslås förslaget i sin helhet. (Se bifogad PDF)

En viktig anledning till detta är att förslaget endast berör kostnadsutjämningen som är en begränsad del av det kommunala utjämningssystemet.

- På sikt kommer detta förslag, om det blir verklighet, att kosta Sverige mer än det på kort sikt gynnar de regioner som får lite extra. Det kan vara motiverat med mer resurser till glesbygdskommuner, men problemet är att Stockholm redan betalar in stora summor till systemet och det mesta går till andra storstadsregioner. Regeringen bör backa från förslaget och fokusera på reformer som på riktigt skapar jobb, säger Andreas Hatzigeorgiou.

Markus Sjöqvist