Hearing imorgon: Efter påskupploppen - vad säger världsledande experter från USA om tillståndet i Sverige?

2014 utnämndes Stockholm till en av världens tryggaste städer. I dag är det inte längre så. Vi ser en negativ utveckling för många typer av grova brott och en ökad otrygghet bland befolkningen. Hur påverkas Sverige av påskhelgens kravaller? Vem har ansvaret? Och hur vänder vi utvecklingen?

Imorgon, onsdagen den 27 april, kl 08.30–12.00, välkomnar vi en delegation från USA och Kanada, med experter som bland annat har erfarenhet av brottsbekämpning i New York, till handelskammaren.

Under hearingen får vi höra deras syn på den organiserade brottsligheten i Stockholm och Sverige. Vi kommer också djupdyka i näringslivets roll i det brottspreventiva arbetet och diskutera effektiv lagstiftning.

Medverkande på plats under dagen:

Paul Goldenberg, Miller Center for Community Protection
Joseph Rick Fuentes, Rutgers Center on Policing
Jack Donohue, tidigare Chief of Strategic Initiatives, NYPD
Eric Seidel,  advokat, tidigare federal åklagare
Robert Czepiel, COO Resilient Minds on the Front Lines
Matt Peggs, Royal Canadian Mounted Police
Marvin Ben Haiman,  Metropolitan Police Department
Johan Forssell, rättspolitisk talesperson (M)
Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande i Södertälje (S)
Johan Hedin, rättspolitisk talesperson (C)
Thomas Andersson, Vice President, Volvo Cars
Hans Ihrman, Riksenheten för säkerhetsmål, Åklagarmyndigheten
Per Wadhed, Nationella Operativa avdelningen

Programmet leds av Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms Handelskammare.

Välkommen att delta hela eller delar av hearingen. Programmet pågår mellan 08.30 och 12.00, med korta pauser runt 09.30 och 11.00.

Anmälan sker till ellen.frostell@stockholmshandelskammare.se.

För dig som deltar på plats serverar vi frukost från kl.08.00. Programmet sänds i sin helhet på Stockholms Handelskammares hemsida, Facebook och Youtube. Notera att merparten av programmet genomförs på engelska.

Stockholms Handelskammare är en oberoende näringslivsorganisation som drivs på uppdrag av våra medlemsföretag. Vi är politiskt obundna och agerar utan vinstintresse för att främja en välmående huvudstadsregion.

Läs mer om Stockholms Handelskammare: www.stockholmshandelskammare.se

Markus Sjöqvist