Annette Magnusson

Så förändrade skiljedomsförfarandet världen

Stockholms Skiljedomsinstitut firar hundraårsjubileum i år. I samband med jubileet premiärvisas i dag en ny dokumentär om hur internationellt skiljeförfarande förändrade världen. Filmen heter The Quiet Triumph – How Arbitration Changed the World. Den är producerad av dokumentärfilmaren Martin Borgs.

- Internationellt skiljeförfarande utgör oljan i frihandelsmaskineriet. Om det inte fanns internationella regler för hur tvister mellan företag ska hanteras så skulle det bli oändligt mycket svårare att göra affärer. Skiljeförfarande är även viktigt för freden. Den svenska skiljedomaren Gunnar Lagergren har bland annat löst åtskilliga internationella konflikter mellan länder.

Det säger Annette Magnusson, generalsekreterare för Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut.

- I slutet av 1970-talet blev Sverige en brygga mellan öst och väst när USA och dåvarande Sovjetunionen valde att avgöra sina affärstvister i Stockholm. Att möjliggöra handel mellan länder är extra aktuellt i tider av brexit och diskussioner om att försvåra frihandel, avslutar Annette Magnusson.

Dokumentärfilmen premiärvisas i dag den 19 januari kl. 16:00 på biografen Rigoletto, Kungsgatan 16. Därefter kommer dokumentärfilmen att turnera i Moskva och New York innan den publiceras på nätet.

På fredag den 20 januari kl. 08:00-12:00 hålls ett internationellt symposium om skiljeförfarande som verktyg för att åstadkomma fred. På konferensen kommer även boken Arbitrating for Peace att presenteras, innehållande exempel på tvister som lösts på fredlig väg genom skiljeförfarande Symposiet äger rum på Musikaliska vid Nybrokajen 11 och leds av professor Ove Bring. Bland övriga medverkande återfinns bland annat tidigare generalsekreteraren i Arabförbundet Nabil Elaraby.

För mer information kontakta Stockholms Handelskammares kommunikationschef Andreas Åström 073-633 55 55.

Markus Sjöqvist