Daniella Waldfogel

Skattebefriad andrahandsuthyrning skapar 28 000 bostadstillfällen

Varje dag växer Stockholms län med två fullsatta bussar. Bostadsmarknaden har utvecklats till regionens allvarligaste tillväxthinder. En ny rapport från Stockholms Handelskammare visar att 28 000 bostadstillfällen kan skapas i Stockholms län. En kraftfull åtgärd är att göra det skattefritt att hyra ut upp till hälften av den egna bostaden.

- Den höga tillväxten i huvudstadsregionen i kombination med befolkningsökningen gör att det brådskar med reformer på bostadsmarknaden. Regeringen måste skapa ytterligare drivkrafter för folk att hyra ut delar av villor och lägenheter, men också fristående Attefallshus. Bostadsbristen kan på så sätt lindras och långsiktigt ge 28 000 nya bostadstillfällen.

Det säger Stockholms Handelskammares bostadsexpert Daniella Waldfogel.

- För att huvudstadsregionen ska fortsätta vara det ekonomiska dragloket för övriga Sverige måste bostadsmarknadens funktionssätt förbättras, avslutar Daniella Waldfogel.

Rapporten i korthet:

• Skattebefria andrahandsuthyrningen upp tillhälften av den egna bostaden. Det kan på sikt ge 28 000 nya bostadstillfällen.

• Hitta ett sätt att stimulera bostadsägare att göra om en bostad till två. Låt även Attefallshus omfattas av denna satsning.

• Utred möjligheterna att skapa förmånliga villkor för dem som vill låna till en nyproducerad bostad med inbyggd uthyrningsdel.

Pressbilder på Daniella Waldfogel finns på http://www.chamber.se/cldocpart/3496.jpg

Kontakta Handelskammarens kommunikationschef Andreas Åström för mer information, 073-633 55 55.

Markus Sjöqvist