Starkaste Stockholmsekonomin på fyra år

Starkaste Stockholmsekonomin på fyra år

Stockholms Handelskammare konstaterar i sin nya konjunkturbarometer att Stockholmsekonomin uppvisar de starkaste siffrorna på fyra år. De flesta branscherna uppvisar positiva siffror och handeln och tjänstesektorn utmärker sig särskilt positivt. Hushållen har dock fortsatt en negativ syn på Sveriges ekonomi.

- Stockholmsekonomin står stark och uppvisar de mest positiva siffrorna på fyra år. Detta trots att hushållen fortsätter att se dystert på svensk ekonomi. Handeln och tjänstesektorn agerar draglok med ett läge som är klart starkare än normalt. Byggindustrin fortsätter att tuffa på men arbetskraftsbristen är påtaglig och håller tillbaka byggandet i huvudstaden.

Det säger Andreas Hatzigeorgiou, chefekonom på Stockholms Handelskammare.

- Det är goda nyheter att Stockholm går bra trots de betydande risker som Sverige nu omges av. Stockholm genererar en stor del av landets tillväxt och export. Därför är det bekymmersamt att den positiva utvecklingen riskerar att brytas med höjda skatter och andra bromsklossar som regeringen planerar. Förutom en aviserad nota på omkring 6 000 kronor i höjda skatter per stockholmare så kan flera pågående utredningar leda till ökade kostnader för småföretag framöver. Istället för att straffbeskatta Stockholm behöver regeringen satsa på huvudstadsregionen, till exempel genom att påbörja byggandet av den östliga förbindelsen, avslutar Andreas Hatzigeorgiou.

Rapportens huvudpunkter:

• Stockholmsbarometern visar att huvudstadsekonomin är den starkaste på fyra år.

Barometern stiger med 3,1 enheter under tredje kvartalet 2015 till 106,2.

• Handeln uppvisar styrka och barometern i tredje kvartalet stärks med 3,9 enheter. Byggindustrin uppvisar fortsatt positiva siffror och stärks med 0,6 under kvartalet. Privata tjänstenäringar fortsätter också att utvecklas positivt.
  • Jobben blir fler och företagens anställningsplaner signalerar ett läge som är bättre än på flera år. Stockholm har länge lidit av arbetskraftsbrist och under tredje kvartalet förvärras arbetskraftsbristen.

Pressbilder på Andreas Hatzigeorgiou finns här.

På den här interaktiva siten kan du läsa mer om Stockholmsbarometern samt själv laborera med statistiken.

För ytterligare kommentarer kontakta Andreas Åström, kommunikationschef, 073-633 55 55, andreas.astrom@chamber.se.

Markus Sjöqvist