KVINNOR I SVERIGES LEDANDE FÖRETAG I BESÖKSNÄRINGEN

KVINNOR I SVERIGES LEDANDE FÖRETAG I BESÖKSNÄRINGEN

Den åttonde mars infaller internationella kvinnodagen, i och med detta gör Stureplansgruppen kampanjen ”Women at Stureplansgruppen”. Tanken är att hylla och lyfta framgångsrika kvinnor som jobbar inom koncernen, men även att stanna upp, blicka tillbaka och reflektera över vad som åstadkommits under senaste åren och sätta nya mål för framtiden.

Internationella kvinnodagen var från början ett initiativ till att hedra kvinnorörelsen och stödja kampen om kvinnlig rösträtt. Idag är det en dag som man uppmärksammar ojämställdhet och kvinnors situationer över hela världen.

Dagens samhälle visar att vi är på god väg dock långt kvar att gå. En bransch där det fortfarande är ojämnt fördelat är krogbranschen, i synnerhet inom bar och kök. Tanken bakom kampanjen väcktes i en konversation med krögaren Niklas Ekstedt, som under många år har jobbat aktivt med att anställa och lyfta fram fler kvinnor inom Stureplansgruppen.

”Egentligen är det inte vi som förändrar arbetsplatsen utan Sverige som förändras och vi förändras med Sverige”, säger Niklas Ekstedt. Han berättar även om sina kvinnliga förebilder När jag tittar rent hantverksmässigt och kulinariskt på hur kvinnor tänker, har det hjälpt mig som manlig kock”. Hela intervjun med Niklas kan ni läsa på Stureplansgruppens hemsida.

I dagsläget är det cirka 3000 anställda inom Stureplansgruppen varav 40% är kvinnor och 60% av chefspositionerna innehas av kvinnor.

En del av kampanjen kommer bestå av videoreportage med kvinnor i chefspositioner inom Stureplansgruppen. Där tipsar den talangfulla kökschefen Desirée Jaks bland annat unga kvinnor som är i början på sin karriär till att ”stå på er, tro på er själva och låt ingen annan sänka dig”.

Kampanjen ”Women at Stureplansgruppen” kommer gå live den åttonde mars på Stureplansgruppens Instagram. Passa på att följa dessa intressanta kvinnor och få inblick i deras perspektiv och tankar om framtiden såväl som kommande utmaningar.

VIDEOREPORTAGE

Stureplansgruppens kvinnor