NIKLAS EKSTEDT SKAPAR GASTRONOMIFESTIVAL PÅ FJÄDERHOLMARNA

NIKLAS EKSTEDT SKAPAR GASTRONOMIFESTIVAL PÅ FJÄDERHOLMARNA

Foodstock är namnet på den nya gastronomifestival som arrangeras mellan den 31/8 – 1/9 på Fjäderholmarna i Stockholm. Arrangörernas tanke är att öppna upp köket för åskådarna och visa processen från råvara till det som hamnar på tallriken. Allt med fokus på traditionella tekniker och dess utveckling både ur ett nordiskt och internationellt perspektiv. De olika momenten visas upp tillsammans med en namnkunnig blandning av nordiska och internationellt engagerade kockar uppblandat med hantverkare inom mat och dess närområden. Några av kockarna som kommer att delta är Mehmet Gurs, Daniel Berlin, Florencia Abella och Zeina Mourtada. Bland Stockholmsbaserade restauranger som deltar utmärker sig Gastrologik.

Foodstock är lika mycket ett inspirationstillfälle som ett seminarium för matintresserade. Besökare ska få njuta och utmanas tillsammans med hängivna och professionella utövare av mathantverk. Under två sensommardagar kommer Fjäderholmarna fyllas med smaker, dofter och intryck. Foodstock är en hyllning till mathantverket, hit bjuds några av världens mest omtalade matlagare in, några av dem är avancerade entusiaster, andra är professionella kockar med starka varumärken och välrenommerade restauranger.

”Jag vill visa upp det bästa från Skandinavien och världen just nu, när jag har besökt internationella matfestivaler har jag träffat matentusiaster och vänner som jag nu bjuder in till Foodstock. Vi vill visa upp något autentiskt byggt av nyfikenhet och passion, Foodstock ska ge gästen inspiration och kunskap. Vi vill samla intresserade barn och vuxna och ge dem fantastiska matkänslor. Allt från det råa till det mest förfinade och detaljrika men allt är vackert på sitt eget sätt och gott så klart!” – säger Niklas Ekstedt, kock och en av initiativtagarna bakom Foodstock.

I ett stort bankett-tält med 300 sittplatser dukas det upp med långbord för lunch och middag som hostas av två kockvänner, på lördagen håller Niklas Ekstedt med internationell gäst i banketten. I ett av Fjäderholmarnas hamnhus skapas menyer med stjärnglans, i konceptet Four Hands Menu möts ett internationellt namn och ett nordiskt för att tillsammans skapa luncher och middagar som speglar det bästa inom gastronomin just nu. Utöver det kommer matmarknader, workshops och barer att fylla ön.

Foodstock Erbjuder:

Banketten Lunch/Middag förbokas via hemsidan. Four Hands Menu Lunch/Middag förbokas via hemsidan. Biljetter till festivalen går att köpa på foodstock.se. En endagarsbiljett till Foodstock kostar 500kr och tvådagars 750kr. Barn under 16 i målsmans sällskap går in gratis.

I biljetten ingår båtresan tur och retur till Fjäderholmarna, tillträde till festivalområdet med matmarknad, workshops och barer. Mat och dryckeshäften går att köpa på båten eller när man anländer ön. Mer info om medverkande och de olika sevärdheterna se hemsidan www.foodstock.se eller Instagram foodstock.se.