Vi äter allt mer svenska ägg  – enligt färska siffror från Jordbruksverket

Vi äter allt mer svenska ägg – enligt färska siffror från Jordbruksverket

Nya siffror från Jordbruksverket visar att marknadsandelen ökar för svenska ägg. 93 procent av de ägg som säljs i Sverige kommer från svenska gårdar. År 2007 låg siffran på 85 procent. I stort sett samtliga färska ägg som säljs i butikerna är svenska. Det är i de sammansatta produkterna som utländska ägg förekommer.

Varje dag äter vi svenskar cirka sex miljoner ägg och konsumtionen ökar varje år i takt med den ökande hälso- och miljötrenden. De färska ägg som säljs i våra svenska butiker kommer nästan uteslutande från svenska gårdar.

- Det är naturligtvis jättebra siffror även om vi strävar efter att 100 procent av äggen ska vara svenska, även i de sammansatta produkterna. Den positiva utvecklingen visar att svenska konsumenter är medvetna och bryr sig om varifrån maten kommer, säger Marie Lönneskog Hogstadius, verksamhetsledare för branschorganisationen Svenska Ägg.

Certifiering och Från Sverige
Mellan 2015 och 2017 genomförde äggbranschen ett certifieringsarbete. Märkningen, i form av den rosa checken på ägget, visar att ägget är kontrollerat och säkerställer att alla led i produktionskedjan lever upp till specifika krav och kriterier som är utformade utifrån djurvälfärd, livsmedelssäkerhet, smittskydd, produktkvalitet och hållbarhet. Idag är över 90 procent av de svenska äggen certifierade och märkta med en rosa check. Det är endast de certifierade svenska äggen som får använda ”Från Sverige-märkningen”.

- Kraven på spårbarhet, djurskydd, trygghet och garantier blir allt viktigare för konsumenterna. Certifieringen är ett sätt att för oss i äggbranschen att visa att vi tar det på allvar och samtidigt säkerställa att vi producerar världens bästa ägg, även framåt. Ett certifierat ägg är säkert genom hela kedjan, från ägget i butiken till packeri, producent, uppfödare, kläckeri och slutligen avel, säger Marie.

Marie menar också att den frivilliga ursprungsmärkningen ”Från Sverige” har gjort det enklare för konsumenten att välja svenskt.

– Från Sverige-märkningen, som bara funnits i tre år, har på kort tid lyckats skapa ett starkt varumärke som fått fler att göra medvetna val. Dessutom har märkningen påverkat producenter av färdig-produkter att välja svenska råvaror, säger Marie.

Långsiktigt arbete
I över hundra år har branschorganisationen arbetat för att föra äggnäringen framåt genom frivilliga kontrollprogram, utbildningar och rådgivning.

- Det är ingen slump att våra svenska ägg håller världsklass. I generationer har de svenska äggproducenterna lagt ner tid och energi på förebyggande åtgärder för att hålla djuren friska. Till skillnad från många andra länder är våra svenska ägg fria från salmonella, vilket gör att vi kan äta löskokta ägg, något som bör undvikas i många andra länder. Men för att förbli handelns och konsumenternas förstahandsval behöver vi fortsätta att jobba med våra svenska mervärden och dessutom skapa nya, säger Marie.