Graf över hur konsumtionen av rött kött sett ut över tid i förhållande till nuvarande kostråd från Livsmedelsverket på 500 gram rött kött i veckan.

Hur mycket kött äter vi?

Äter vi verkligen för mycket kött och hur mycket kött äter vi då? Hur stor andel av köttet vi äter är svenskt? Ny statistik från Jordbruksverket besvarar dessa frågor.

Ingen har väl missat att köttet diskuterats mycket under det senaste året och ur många perspektiv. Köttets roll som näringsrikt livsmedel har varit på tapeten, där flera förespråkare av vegankost nu berättar att de äter kött, inälvor och dricker benbuljong. Man diskuterar köttet ur ett beredskapsperspektiv – om gränserna stängs, vilka livsmedel har vi tillgång till redan nu och vilka behöver vi ha tillgång till? Miljömässig hållbarhet diskuteras såklart. Likaså ekonomiska förutsättningar att köpa kött, men också förutsättningar för producenter att producera kött och anda livsmedel.

För att kunna ha bra diskussioner behöver det också finnas bra data och underlag för diskussion. Nyligen har Jordbruksverket presenterat sin årliga statistik för hur köttkonsumtionen faktiskt ser ut. Så, hur mycket kött åt vi 2023?

Köttkonsumtionen väldigt nära kostråden

Vi är nog många som läser i artiklar och hör i diskussioner att ”vi äter för mycket kött”. Men hur mycket kött äter vi egentligen? Jordbruksverkets nyligen publicerade statistik för köttkonsumtionen under 2023 visar att den genomsnittliga konsumtionen av rött kött endast är 2% över Livsmedelsverkets kostråd. Det är en minskning från 27,6 kg/person under 2022 till 26,6 kg/person under år 2023. Alltså en minskning med 1kg rött kött per person på ett år, eller en minskning med 16 gram per vecka.

Kan vi då säga att vi äter för mycket kött? Relaterat till nuvarande kostråd kan vi knappt inte säga det. Den senaste matvaneundersökningen för vuxna som Livsmedelsverket gjort var 2010/2011 (Riksmaten vuxna). Tittar man på grafen ovan, som visar hur vår konsumtion förändrats över tid, är det tydligt att vi åt betydligt mer kött 2010/2011 än vad vi gör idag. Diskussionerna om att vi äter för mycket kött hänvisar ofta till den matvaneundersökningen, men den är inte längre representativ för hur konsumtionen faktiskt ser ut.

Svenskt kött fortsatt viktigt

Undersökningar från såväl Svenskt Kött, Ungdomsbarometern och Från Sverige visar att svenskt ursprung på livsmedel fortsätter att vara viktigt när man köper kött även om priset har fått ökad betydelse. En övervägande majoritet, 86 procent, uppger att de köpte svenskt kött vid senaste tillfället och tre av fyra kan tänka sig att betala mer om köttet är svenskt.

Hur visar sig det höga förtroendet för svenskt kött i Jordbruksverkets preliminära statistik? Från föregående år så ökar den svenska andelen för griskött +0,1%, för lammkött +0,1% och för nötkött +1,8%. Det är inga stora ökningar, men visar ändå att man fortsätter välja det svenska köttet även under år där befolkningen som helhet har mindre pengar kvar i plånboken.