Mat för knoppen

Att studera kräver sin man och kvinna. Först en hel dag med föreläsningar och grupparbeten, lite avkoppling på en pubrunda och sedan en hård dags natt med pluggande. Det förstår ju varenda människa att en sådan ansträngning inte låter sig göras enbart på luft. Här behövs rejäla doningar, för att det lästa ska läras och lagras i hjärnan och skapa lycka och framgång i livet.

Att behöva laga mat kan kännas som ett nödvändigt ont och dessutom kostar det pengar, massor av pengar om man inte är lite smart. Maten är dock ett lika viktigt studiehjälpmedel som kurslitteraturen. Lite ansträngning krävs, men med planering går matlagningen som ett jehu och gott blir det. Att du ska äta varje dag kommer ju inte precis som någon överraskning.

Smartast är att göra flera portioner på en gång. Då är det lätt att utnyttja butikens extraerbjudanden och välja billiga men bra råvaror. Dela med korridorkompisarna, så behöver du inte äta samma mat flera dagar i rad. Dessutom är det ju deras tur att laga mat nästa gång. Eller fördela i pytsar och frys in. En gryta eller en gratäng tar lite tid, men den lagar sig själv. Du behöver inte stå och titta på den. Skaffa ett tidtagarur som talar om när det är färdigt. En stor gryta och en ugnssäker form är bra att ha, dessutom en bra kniv och något att röra med.

När du väl förstått hur bra maten är för knoppen är det dags att börja variera lite mer. Ytterligare några redskap kan behövas, lämpligt är ett startpaket från IKEA, önska det av föräldrarna som säkert vill att du ska må bra och ”vara duktig i skolan”.

Kryddförrådet utökas i takt med smaken och när studierna går mot sitt slut är du både ett skickligt yrkesproffs och en fullfjädrad matnjutare. Två bra förutsättningar för att må bra resten av livet

Till recepten

Våra recept är alltid baserade på svenskt kött.