Svenska barn behöver mer riktig mat

Livsmedelsverkets undersökning av svenska barns kost visar att de äter för lite D-vitamin, järn, selen och fleromättat fett. De främsta källorna för samtliga dessa näringsämnen är maträtter av kött, fisk och ägg.

D-vitamin
Genomsnittsintaget av vitamin D låg lägre än rekommendationen för alla åldersgrupper som ingick i studien trots att bidrag från kosttillskott och AD-droppar var medräknat. Den främsta källan för vitamin D var enligt undersökningen kött, fisk, ägg och rätter från denna grupp. 4-åringarna fick en stor del av D-vitamin från kosttillskott vilket var mindre vanligt för äldre barn.

Järn
Flickorna i åk 5 har ett järnintag som motsvarar 70% av rekommendationen. Även när siffrorna korrigerats för förmodad underrapportering så är järnintaget för lågt. Detta är särskilt oroande eftersom mensdebuten inte ligger långt borta. Från och med 13 år är därför flickornas järnrekommendation högre än pojkarnas. Om inte deras matvanor förbättras så blir järnintaget ännu sämre.

– Vi vet redan att järnintaget inte blir bättre när flickorna blir äldre säger professor Lena Hulthén som undersökt matvanorna hos 15-åriga flickor i Göteborg. ”Flickor i den här åldern är extremt viktmedvetna och avstår ofta från den mat som skulle gett dem mest järn.”

Enligt undersökningen är det kött och kötträtter som är den ojämförligt viktigaste järnkällan, men mängden är för liten. ”Detta är en signal om att järnintaget kan vara otillräckligt” kommenterar SLV.

Selen
De 11-åriga flickorna hade också för lågt intag av selen även efter korrigering för underrapportering. Kött och mjölk bidrar med mest selen i flickornas kost men mängden är återigen för liten för att nå upp till rekommendationen.

Barnen i Sverige behöver mycket mer näringstät mat konstaterar Livsmedelsverket och rekommenderar att grönsaker fördubblas och godis halveras. Det är säkert bra men om maten ska bli näringstät på rätt sätt så behöver magert kött också ökas, särskilt för flickor. För visst måste det vara både bättre och billigare att lösa problemet med riktig mat än med tabletter och berikning?