Gränshandeln upp 50 procent på fem år

Gränshandeln upp 50 procent på fem år

Försäljningen av svensk öl ökade med drygt 2 procent under 2012 i gränshandeln i Tyskland. För första gången översteg försäljningen 45 miljoner liter, vilket betyder att svensk ölförsäljning i den tyska gränshandeln ökat med 50 procent sen mätningen inleddes 2007.

- Det är en enorm ökning, kommenterar Cecilia Giertta, vd på branschorganisationen Sveriges Bryggerier. I runda slängar motsvarar det kvartalsförsäljningen av svenskt öl på Systembolaget och motsvarande mer än hälften av det som vi svenskar dricker på krogar och restauranger här hemma under ett helt år.

Ciderförsäljningen på gränshandeln har också ökat stort under de senaste fem åren med mer än en fördubbling av antalet sålda liter. Under 2012 såldes 8,9 miljoner liter cider på gränshandeln, motsvarande helårsförsäljning av cider på Systembolaget är 11,5 miljoner liter.

Försäljning i siffror, miljoner liter avrundat:

Öl

2012  2011  2010  2009  2008  2007

45,1   44,0   43,9   38,6   36,8   30,4

Cider

2012  2011  2010  2009  2008  2007

8,9   8,3    9,7    11,5    7,2    3,7

Gränshandelssiffrorna sammanställs av Sveriges Bryggerier och visar den faktiska svenska ölexporten till gränshandeln i Tyskland. Runt 99 procent av det exporterade förs tillbaka till Sverige igen som en del av införseln och smugglingen.. Utöver detta köper svenskarna förstås med sig även annan öl än den svenska tillbaka.

För ev mer information, var vänlig kontakta:

Cecilia Giertta, vd Sveriges Bryggerier 070-235 85 77

Sveriges Bryggerier är Bryggareföreningen, Sveriges äldsta branschorganisation.Vi representerar ölbryggerierna, cider-, vatten- och läsktillverkarna och bidrar till mer än 60 000 jobb i Sverige. I styrelsen för Sveriges Bryggerier sitter representanter för Carlsberg, Spendrups, Åbro, Kopparbergs och Coca-Cola.