Starka starkölen upp 131 procent i maj

Försäljningen av stark starköl (mer än 6 volymprocent) hamnade på smått ofattbara 131 procent i uppgång under maj månad visar ny statistik som Sveriges Bryggerier tagit fram. Riktiga törstsläckare var också den svagare folkölen (upp till 2,8 volymprocent) med en uppgång på 36,4 procent och kolsyrat vatten med en uppgång på 12,3 procent. Också cidern ökade, med 7,7 procent.

- Det går att se ett par spännande trender i siffrorna, konstaterar Cecilia Giertta, vd Sveriges Bryggerier. Dels att den starkare starkölen inte bara sålt mycket under maj utan också ackumulerat under året. Dels att vi svenskar är förtjusta i både smaksatt och naturellt kolsyrat vatten, båda sorterna ökade lika mycket under maj men det smaksatta leder fortfarande i volym.

Totalt i maj drack vi svenskar drygt 120 miljoner liter dryck från flaska, pet eller burk, fördelat så här, i tusen liter:

Folköl upp till 2,8 volymprocent           5 123 (index +36,4 )

Folköl upp till 3,5 volymprocent           8 770 (index -0,2 )

Kolsyrad läsk                               45 959 (index -7,5)

Kolsyrat vatten                           20 317 (index +12,3)
varav smaksatt                                12 751

Cider mer än 2,25 volymprocent       1 323 (index +7,7)

Starköl                                              25 752 (index -0,6)
varav starkt starköl                                   5 887 (index +131,1)
        starköl (4,51-5,99 volymprocent)      18 310 (index -16)
        mellanöl (upp till 4,50 volymprocent)   1 555 (index +0,5)

Stilla vatten                                        1 083 (index +30, 9)

För ev mer information var vänlig kontakta:
Cecilia Giertta, vd Sveriges Bryggerier 070-235 85 77

Sveriges Bryggerier, tidigare Svenska Bryggarföreningen, är branschorganisationen för de svenska ölbryggerierna, cider, läskedrycks- och vattentillverkarna. Totalt arbetar runt 4 000 personer i den svenska bryggerinäringen. I styrelsen för Sveriges Bryggerier sitter representanter för Carlsberg, Spendrups, Åbro, Kopparbergs och Coca-Cola.