Jannie Jeppesen, vd på branschorganisationen för utbildningsteknologi Swedish Edtech Industry

Edtechbranschens veckorapport under coronakrisen: ”Ett maratonlopp i ständigt ökat tempo”

Att en stor del av det svenska utbildningssystemet har gått över till distansundervisning ställer stora krav på de företag som levererar digitala produkter och tjänster till skolan. Därför släpper branschorganisationen Swedish Edtech Industry varje måndag den veckovisa lägesrapporten Edtechtempen om kapacitet, användning och belastning.

Detta är den tredje lägesrapporten baserad på tvåveckorsperioden 3 april - 16 april 2020 vilket innebär att perioden omfattar en veckas påskledighet utspridd över hela landet.

– Vi kan se att trenden med fortsatt dramatisk ökning av användningsgraden har dämpat sig något under de lugnare påskveckorna.

Edtechtempen är nu nästan nollgradig gällande den tekniska kapaciteten, trots att användningsgraden fortsatt ökar.

- Branschen har snabbt anpassat kostymen och investeringarna har gett resultat, även om var fjärde leverantör fortsatt gör investeringar i att utöka kapaciteten. Något enstaka bolag rapporterar däremot stora utmaningar med belastningen, säger Swedish Edtech Industrys vd Jannie Jeppesen. Det är som ett maraton, där man hela tiden ökar takten. Leverantörerna håller hög fart, men den stora oron är hur de ska klara det långa maratonloppet utan bränsle, då de bär kostnaderna för det på egen hand. Vi efterlyser nu insatser för att klara krisen, avslutar hon.

EDTECHTEMPEN 20 APRIL 2020

Lugnare över påskveckorna, men fortsatt ökning av nya användare

Sedan regeringens beslut den 17 mars att samtliga gymnasieskolor, yrkeshögskolor och universitet (ca 800.000 elever och studenter) skulle gå över till distansundervisning har inga ytterligare rekommendationer om skolstängningar skett men många grundskolor har en stor rapporterad frånvaro av elever och lärare, där “hybridundervisning” genomförs, dvs att lärare undervisar på plats med elever i klassrummet och samtidigt har elever med sig via länk.

Trots de lugnare påskveckorna, rapportera över hälften av leverantörerna ett fortsatt ökat tryck på sina tjänster, detta från de redan höga nivåerna. Men i princip lika många noterar att det är oförändrat eller ser en minskning av användning och supportärenden.

Vi kan också notera en minskning av nya användare, även om tillströmningen i snitt är 24% under perioden. Precis som tidigare är det främst inom de undervisningsnära tjänsterna nya användare tillkommit, där lärare och elever inte haft tillgång tidigare. Mindre än 20% av läromedelsmarknaden är sedan tidigare digital, vilket är det lägsta i Norden. Här har leverantörerna tillgängliggjort läromedel kostnadsfritt för att snabbt hjälpa skolorna med tillgång, vilket kan förklara så många fortsatt nya användare.

Teknisk kapacitet är grönare, men supporten har fortsatt tryck

Den tekniska kapaciteten hos leverantörerna möter nu väl upp behoven, men det med fortsatt investering: drygt tre av tio företag har utökat sin tekniska kapacitet den senaste perioden och nästan lika stor andel har stärkt sin supportkapacitet.

Överlag rapporterar man att man inte har några problem med den tekniska kapaciteten, vilket bland annat kan bero på påskledighet. Det finns enstaka leverantörer som rapporterar en stor kapacitetsbrist. Supporten har fortfarande högt tryck, men kapaciteten är fortsatt god. Man uppger här att man gjort stora omlokaliseringar av personal för att bemanna supporten, vilket ger effekt av att andra delar i verksamheten ligger nere. Sälj- och marknadsavdelningar ligger nu på sparlåga.

Teknisk kapacitet: 1 grad (-15 grader från perioden före)

Supportkapacitet: 15 grader (-2 grader från perioden före)

Kapacitet på sikt: Nu efterlyses stöd för att klara krisen

Om ytterligare fler skolformer skulle stänga ner, regionalt eller nationellt, eller om pandemin fortsätter i höst, är beredskapen förhållandevis god idag. Men branschen står i stabsläge och toklevererar på befintliga avtal för att möta den extremt ökade användningsgraden. Den ekonomiska uthålligheten är på många håll mycket ansträngd och de små bolagens existens hotas, i en tid då tjänsterna aldrig varit mer behövda och verksamheten är samhällskritisk. Många leverantörer har öppnat upp sina tjänster kostnadsfritt då flera skolor står mer eller mindre utan tillgång till digitala verktyg. Idag står därför branschen för kostnaden och kompenserar för bristerna i tillgång till bland annat digitala läromedel. Det är inte hållbart i längden. Nu har branschorganisationen efterlyst stöd hos regeringen och myndigheter.

Fakta om Edtechtempen

Edtechtempen är en veckovis enkät till företag i den svenska edtechbranschen. Den fångar frågor om användning, belastning och behov. Enkäten till Edtechtempen 20 april genomfördes den 16-17 april och besvarades av 60 företag.

Edtech, Educational Technology, är digitala verktyg som används i utbildningsväsendet för att effektivisera administration samt stärka lärarnas undervisning och elevernas kunskapsinlärning, från förskola till högre utbildning. Branschen omfattar en bredd av tjänster och produkter – hårdvara, läromedel, lärresurser, provverktyg, lärplattformar och administrativa system.

För mer information, kontakta:

VD Swedish Edtech Industry

Epost: jannie@swedishedtechindustry.se