Inför klimatproppen: Renovering av miljonprogrammet sparar fyra miljarder kronor per år

Miljonprogrammets bostäder läcker värme som såll. En renovering av exempelvis bostadsområdet Rosengård i Malmö kan minska energianvändningen med cirka 70 miljoner kWh, en besparing på cirka 50 miljoner kronor per år, enligt beräkningar från Swedisol. Området Hagalund i Solna kan minska energianvändningen med cirka 14 miljoner kWh, en besparing på 9,6 miljoner kronor per år. Räknat på hela miljonprogrammet innebär det en besparing på drygt fyra miljarder kronor om året.

EU har höjt ribban i klimatarbetet. Det viktigaste ledet i det arbetet är att vi till år 2020 ska minska användningen av energi med 20 procent. Swedisol har använt bostadsområdet Rosengård i Malmö som exempel för att visa på besparingspotentialen i miljonprogrammets bostäder. Rosengård är mycket representativt för dessa bostadsområden. 82 procent av husen är byggda åren 1961-80 och har därför troligen bara 95 mm isolering i ytterväggarna, mot dagens byggregler som kräver närmare 200 mm.

På bilder tagna med värmekamera syns tydligt hur stora mängder värme läcker från hela fasadytan. Bilder från Hagalund i Solna visar på ett stort värmeläckage, skillnaden på utomhustemperatur och fasad är som mest upp mot 12 grader. Om dessa bostäder renoverades till så kallad passivhusstandard likt bostadsområdet Brogården i Alingsås skulle energianvändningen minska med cirka 84 miljoner kWh, en besparing på cirka 60 miljoner kronor ­- en siffra som alltså rör endast två av landets alla miljonprogram. Räknat på alla miljonprogrammets bostäder rör det sig om fyra miljarder kronor per år i Sverige.

Gyllene tillfälle

- Vi har en oerhörd besparingspotential i Sverige i miljonprogrammets bostadsområden. Det blir väldigt tydligt och konkret när vi tar ner det på lokal nivå och ser siffrorna. Vi har alltså ett gyllene tillfälle att snabbt kunna få effekt i klimatarbetet.

- Men det vill till att de lokala kommunala bostadsbolagen och regeringen agerar nu - annars kommer vi inte att kunna nå klimatmålet, säger Ulf Frisk, vd i Swedisol.

McKinseys klimatrapport

Värmeisolering är den i särklass mest kostnadseffektiva metoden att minska utsläppen av växthusgaser. Det visar en studie som konsultföretaget McKinsey har utfört.

- Det är rimligen mest begåvat att börja med de åtgärder som ger störst ekonomisk besparing, säger Ulf Frisk.

- Vi kan spara häpnadsväckande 1 400 miljarder kronor per år globalt - och samtidigt minska koldioxidutsläppen med cirka en miljard ton bara genom bättre värmeisolering, konstaterar Ulf Frisk.

Fakta beräkning

Beräkningen ovan utgår från renoveringen till passivhusstandard av bostadsområdet Brogården i Alingsås. Inomhustemperaturen antas vara 22°C. Som prisbas för värmekostnaden har ett cirkapris för fjärrvärme till flerbostadshus, 52 öre per kWh, använts. Cirkapriset kommer från Norrenergi i Solna. Som prisbas för elkostnaden har Fortums 1-årsavtal bundet pris använts. Kvadratmeterytan bygger på uppgifter från Solnas kommunala bostadsbolag Signalisten som äger hälften av lägenheterna i området.

McKinseys rapport "A cost curve for green hous gas reduction" liksom motsvarande rapport om svenska förhållanden hittar du här: http://www.mckinsey.com/locations/sweden/globalwarming.asp

Bildtext:

Bilden visar en fasad i Hagalund fotograferad med värmekamera. De orangea områdena visar på ett kraftigt värmeläckage. Utomhustemperaturen var vid fotograferingstillfället cirka 3°C. Skillnaden är alltså upp mot 12°C. Fasaden på ett passivhus är som jämförelse endast cirka 0,5 grader varmare än utomhustemperaturen.

Mer information eller frågor:

Ulf Frisk, vd Swedisol, tel 0706-758525

ulf.frisk@swedisol.se

Önskas värmekamerabilder från Rosengård och Hagalund samt bilder på fasaderna tagna med vanlig kamera, kontakta Wirtén PR, Lars Wirtén, 0708-137450 eller lars@wirten.se