Svenska forskare slår larm om miljonprogrammets renovering

Två ansedda svenska forskare slog på tisdagen larm i Sveriges Radios Vetenskapsradion om att miljonprogrammets 1,5 miljoner lägenheter måste renoveras klimatsmart, exempelvis till passivhusstandard. Tyskland, Frankrike och Danmark har lagstiftat om det. EU har beslutat samma sak.

– Ändå händer inget i Sverige. Renoverar vi fel nu har vi försatt en gyllene chans att komma till rätta med byggnadssektorns höga energianvändning, säger Ulf Frisk, vd på Swedisol.

Ulla Jansson på Lunds tekniska högskola och Anna Jarnehammar på Miljöinstitutet IVL är helt överens: vi har ingen chans att nå EU:s mål på 20 procent energibesparing till år 2020 inom byggnadssektorn om inte miljonprogrammets bostäder renoveras klimatsmart.

I höstas slog Arne Elmroth, professor emeritus på Lunds tekniska högskola, larm om samma sak: energianvändningen i befintliga byggnader måste halveras till 2050 – en gigantisk uppgift då det rör sig om 15 miljoner kvadratmeter boyta. Arne Elmroth har, liksom EU, även konstaterat att nya byggnader måste bli extremt energieffektiva, nära passivhusstandard.

Stora besparingar och nya jobb

En studie av den oberoende internationella konsultfirman Ecofys från 2006 visar att den typen av åtgärder som forskarna kräver kommer att leda till besparingar i EU på 270 miljarder euro per år, räknat på ett oljepris på 70 dollar per fat.

– Enligt Ecofys studie kan vi nu minska koldioxidutsläppen med 460 miljoner ton per år och samtidigt skapa 530 000 nya jobb i EU, konstaterar Ulf Frisk.

Fakta, energieffektivisering i byggnader

1. Energianvändningen

* Idag går cirka 40 procent av energianvändningen i Europa till byggnader: mer än vad som används i såväl transportsektorn som i industrin.

* Åtgärder som tilläggsisolering i väggar och tak kan minska energianvändningen till hälften. Detta skulle minska energianvändningen i EU med 20 procent och spara motsvarande 3,3 miljoner fat olja per dag.

2. Kostnadsbesparingar

* En samordnad insats för att minska energianvändningen i byggnader inom EU, skulle spara cirka 270 miljarder euro per år. Detta är beräknat på ett oljepris på 70 dollar per fat. Den 22 maj 2008 nådde oljepriset rekordnivån 135 dollar per fat, alltså nästan dubbelt så högt.

3. Miljöfördelar

* Den största miljöfördelen av att energieffektivisera byggnader är minskade utsläpp av koldioxid.

* Tekniskt är det möjligt att minska utsläppen från byggnader i EU med 460 miljoner ton per år, vilket är mer än EU har förbundit sig till i Kyotoavtalet.

* Om en samordnad insats för att minska energianvändningen i byggnader i EU startade idag, skulle utsläppen av koldioxid minska med 83 miljoner ton per år 2010. Den siffran skulle öka till 144 miljoner ton per år 2015. Den tekniska potentialen, 460 miljoner ton per år, når vi i så fall 2032.

4. Nya jobb

* Att förbättra energieffektiviteten i byggnader kräver stora insatser i att renovera befintliga hus, vilket leder till många nya jobb.

* Vår bedömning är att upp till 530 000 nya jobb kan skapas inom EU.

* Dessa jobb skulle bestå över hela renoveringsperioden, det vill säga i 30 år.

Mer information om energieffektiva byggnader:

Ulf Frisk, Swedisol, tel 0706-758525.

Du kan också besöka www.swedisol.se samt www.eurima.org.